Kind zegt: mens = dier

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Kind zegt: mens = dier

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43491190/


De mens is een dier onder de dieren. Dat is althans de opvatting van de meeste volwassenen met een wetenschappelijke kijk op het leven. Jonge kinderen daarentegen zien de mens als een aparte categorie, is lang gedacht. Toch niet: dat doen ze alleen als ze te lang in een stad wonen en nauwelijks dieren zien
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Kind zegt: mens = dier

Uit die link
Heb jij elheid?

Uit eerder onderzoek was gebleken dat kinderen de mens als een aparte categorie zien. Ze dichten dieren allerlei menselijke eigenschappen toe, zoals je bijvoorbeeld ook in sprookjes ziet. Maar met het toekennen van eigenschappen van het ene dier aan het andere zijn ze veel voorzichtiger. Vertel een kind tot vijf jaar oud dat een mens een bepaalde fantasie-eigenschap heeft – bijvoorbeeld elheid – en hij vindt het heel logisch dat allerlei dieren die eigenschap ook hebben. Vertel hem dat een hond over elheid beschikt, en de kans is klein dat hij die eigenschap ook aan een poes toeschrijft.
Ofwel is dit weer een Vlaams - Nederlands ding, maar > 90% van de kinderen weet niet eens over wat je bezig bent als je over "elheid" praat. Zelfs "De Grote Van Dale" weet het niet. Ik evenmin.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kind zegt: mens = dier

Het betreft ook een fantasie-eigenschap.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Kind zegt: mens = dier

En wat heeft dat dan te maken met wat ook? Wat kan je concluderen uit het feit dat een kind of wie ook over iets hoort praten dat hij/het/zij niet kan plaatsen, en het dan ook niet aan iets anders toeschrijft?
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Kind zegt: mens = dier

Ze hebben (waarschijnlijk) precies een betekenisloos woord gekozen omdat er op die manier geen sprake kan zijn van een intrinsieke/logische koppeling tussen de eigenschap en mensen dan wel bepaalde dieren.

Berichten: 53

Re: Kind zegt: mens = dier

Ah, ik zal het eens omdraaien. Kinderen zijn net apen. Ik kan het weten want ik heb er zelf twee ](*,) .
visionair.nl

Reageer