Vacuüm en verdampen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Vacu

Hallo,

Voor het maken van kristallen moet de concentratie van de oplossing stijging, dit gebeurt nu gewoon aan de lucht, verdampen. ](*,)

Nou leek het mij handig om de oplossing in glas te doen en dan vacuüm te trekken zodat het water makkelijker verdampt, maar nu zijn er paar dingen die ik niet weet/snap.

Als ik de fles met een vloeistof (stel gewoon water) redelijk vacuüm trek dan is er water en een "lege" ruimte. Oftewel er is een lage druk in de fles. Als het water begint te verdampen, krijg je dan weer langzaam een hogere druk of blijf het een lage druk maar dan met waterdamp in de "lege ruimte"? Ik wil namelijk het water dat verdampt weer wegzuigen, maar als er geen druk is (gas) dan kan ik ook niks wegzuigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vacu

Choba schreef:Hallo,

Voor het maken van kristallen moet de concentratie van de oplossing stijging, dit gebeurt nu gewoon aan de lucht, verdampen. ](*,)

Nou leek het mij handig om de oplossing in glas te doen en dan vacuüm te trekken zodat het water makkelijker verdampt, maar nu zijn er paar dingen die ik niet weet/snap.

Als ik de fles met een vloeistof (stel gewoon water) redelijk vacuüm trek dan is er water en een "lege" ruimte. Oftewel er is een lage druk in de fles. Als het water begint te verdampen, krijg je dan weer langzaam een hogere druk of blijf het een lage druk maar dan met waterdamp in de "lege ruimte"? Ik wil namelijk het water dat verdampt weer wegzuigen, maar als er geen druk is (gas) dan kan ik ook niks wegzuigen.
Bij elke temperatuur heeft water een bepaalde dampspanning (vul in: vapour pressure water in google). Water kookt als haar dampspanning gelijk is aan de uitwendige druk (in een open vat zal dit ongeveer gelijk zijn aan 100° C, op een bergtop zal het koken bij een lagere temperatuur).

In een gesloten vat zal de dampspanning water gelijk zijn aan een waarde overeenkomend met de temperatuur van het systeem.Als men de zaak begint vacuum te zuigen dan zal er lucht en waterdamp verdwijnen en zal er water verdampen zodanig dat de dampspanning water gelijk blijft bij de heersende temperatuur( het water kan wel wat afkoelen omdat verdampen warmte energie kost). Als de druk boven de waterige kristallen gelijk wordt aan de dampspanning water bij de heersende temperatuur dan zal zelfs het water beginnen te koken dus zeer snel verdampen tenminste als men verder gaat met vacuum zuigen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Vacu

Bedankt. Dat maakt het duidelijker.

Een iets andere vraag. Weet iemand ook toevallig hoe je (goedkoop) vacuüm dichte sluitingen kan maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vacu

Weet iemand ook toevallig hoe je (goedkoop) vacuüm dichte sluitingen kan maken?
(Rubberen) ring(en)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vacu

Als je in de keukenlade niets kan vinden: bedrijven als Eriks hebben hier spullen voor.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer