Keuze getalstelsel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Keuze getalstelsel

Ik vraag me af waarom we het 10-delige getalstelsel gebruiken. Vroeger gebruikte men het 60-delige getalstelsel en ik kan idd wel begrijpen dat al deze karakters voor verwarring zorgen, maar persoonlijk denk ik dat het 12-delige stelsel beter is omdat breuken als 1/3 en 1/6 gewoon zonder oneindig veel decimalen te vatten zijn. M.a.w. wat pleit eigenlijk voor het 10-delige stelsel. Het lijkt mij in ieder geval slecht gekozen.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Keuze getalstelsel

Het feit dat machten van 10 zo eenvoudig zijn en onze handen 10 vingers hebben, helpt wellicht.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Keuze getalstelsel

We hebben, normaal gesproken, 10 vingers. Dat telt 'lekker makkelijk'.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Keuze getalstelsel

Heeft dat vandaag de dag nog kracht. Bovendien ik ken weinig mensen die numerieke gegevens met hun 10 vingers invoeren. Met twee eventueel nog wel, maar verder toch niet. Maar ik vraag me af op de mens het primitieve stadium van tellen met de vingers niet al verlaten heeft, vooral als andere stelsel duidelijke voordelen hebben.
Het feit dat machten van 10 zo eenvoudig zijn
Wat is zo eenvoudig aan? 10 is volgens mij alleen eenvoudig omdat iedereen het zo geleerd heeft.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Re: Keuze getalstelsel

Het lijkt mij in ieder geval slecht gekozen.


Zulke dingen zijn historisch zo gegroeid. Het kan dus best zijn dat het tientallig systeem niet het beste is. ](*,)

Berichten: 55

Re: Keuze getalstelsel

Opvallend dat je het trouwens het 12-tallig stelsel als beste keus beschouwd. Ik denk dat in het algemeen het binair systeem als makkelijkst in gebruik wordt beschouwd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Keuze getalstelsel

Begrijp ik het zo, dat je het twaalftallig zou willen invoeren?

Verdere discussie over waarom we het tientallig stelsel gebruiken lijkt me niet zinvol. Dat is historie (interessant).

Overigens, in GB gebruiken ze nog de inch (duim) en wij ook in draad en diameters van buizen enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Keuze getalstelsel

Het voordeel met twaalf-delig is dat je enkele veelgebruikte breuken makkelijk kunt uitrekenen, bijvoorbeeld:

1/2 = 0.6

1/3 = 0.4

1/4 = 0.3

1/6 = 0.2

1/12 = 0.1

Bovendien bevat het weinig karakters (12 dus), en is dus makkelijk te leren. Bovendien is het compacter dan een 10-delig stelsel, en dus minder cijfers. Bijvoorbeeld:
\(1\ 036\ 572_{10}=41b\ a50_{12}\)
. Concreet schrijven we dus nog maar
\(\log_{12}\left(10\right)=92.66\%\)
van de karakters die we anders zouden schrijven.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Keuze getalstelsel

het 10-delige getalstelsel ... het 60-delige getalstelsel
Is het niet het 10 tallige talstelsel???

Het tellen in het Frans wijst in de richting van een 20-tallig talstelsel: 80 = quatre vingt.

Ik denk, dat je voor elk denkbaar talstelsel voor en nadelen kunt noteren.

Welke de beste is zo je zorgvuldig moeten definiëren.

Ik heb geen enkele illusie, dat 'de beste' het 10tallige kan verdringen.

Overigens tel ik zo: één twee veel.

Re: Keuze getalstelsel

thermo1945 schreef:Ik denk, dat je voor elk denkbaar talstelsel voor en nadelen kunt noteren.

Welke de beste is zo je zorgvuldig moeten definiëren.


Waarschijnlijk zal dat van het toepassingsgebied afhangen.

Berichten: 3

Re: Keuze getalstelsel

Opvallend dat je het trouwens het 12-tallig stelsel als beste keus beschouwd. Ik denk dat in het algemeen het binair systeem als makkelijkst in gebruik wordt beschouwd.


het nadeel daarvan is dat je zulke lange getallen cijferreeksen krijgt als je een groot of klein getal probeert weer te geven. persoonlijk zou dan zeggen neem een hexadecimaal stelsel. 16 tekens uit je hoofd leren is het probleem niet, grote getallen hexadecimaal weergegeven nemen niet zoveel ruimte in beslag. zelfs het overschrijven van een hexadecimaal getal met 30 cijfers is volgens mij voor de meeste mensen een stuk makkelijker dan het overschrijven van een binair getal met 30 cijfers, omdat je in een hexadecimaal getal makkelijker patronen kan herkennen, en in een binair getal daardoor sneller de weg kwijt bent.

Reageer