Contactoppervlak 2 bollen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 306

Contactoppervlak 2 bollen

Als je nou 2 bollen hebt, bijvoorbeeld biljartballen, en legt ze tegen elkaar aan. Wat is dan het contactoppervlak? Ik zou zelf zeggen dat dat een punt is, oftewel 0-dimensionaal, oftewel geen oppervlak. maar ik heb altijd geleerd dat 0-dimensionaal puur theoretisch is en niet valt te verwezenlijken in de praktijk.

hoe zit dat precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Wiskundig: één punt. Maar "in het echt"...? In het echt zijn die ballen geen perfecte "wiskundige" ballen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Als je nou 2 bollen hebt, bijvoorbeeld biljartballen, en legt ze tegen elkaar aan. Wat is dan het contactoppervlak?
Op moleculaire schaal maken ze helemaal geen contact. De elektronenschillen aan de buitenkant stoten elkaar af. Er is dan geen contactoppervlak!

Berichten: 306

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Op moleculaire schaal maken ze helemaal geen contact. De elektronenschillen aan de buitenkant stoten elkaar af. Er is dan geen contactoppervlak!


ja dat klinkt logisch. Is dat dan ook zo wanneer de ballen naar elkaar toe rollen en elkaar aanstoten, en vervolgens weer van elkaar af rollen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Aangezien je hier blijkbaar eerder de 'echte, fysische' kant mee uit wil, verplaats ik deze topic.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Contactoppervlak 2 bollen

ja dat klinkt logisch. Is dat dan ook zo wanneer de ballen naar elkaar toe rollen en elkaar aanstoten, en vervolgens weer van elkaar af rollen?
Als je al eens biljart hebt gespeeld zou je toch moeten weten dat de ballen elkaar effectief raken. Je hoort dat namelijk ...
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 306

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Als je al eens biljart hebt gespeeld zou je toch moeten weten dat de ballen elkaar effectief raken. Je hoort dat namelijk ...


maar raken de electronenschillen elkaar ook?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Contactoppervlak 2 bollen

ja, de elektrische velden van die elektronen raken elkaar. Als dingen elkaar "raken" dan wil dat zeggen dat op microscopische schaal de deeltjes elkaars elektrische velden beinvloeden zodat ze niet meer verder kunnen.

Berichten: 2.746

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Zelfs biljartballen vervormen plastisch als ze tegen elkaar stoten, zo krijg je dus een cirkel als contactoppervlak

Berichten: 202

Re: Contactoppervlak 2 bollen

Onwetend schreef:Als je nou 2 bollen hebt, bijvoorbeeld biljartballen, en legt ze tegen elkaar aan. Wat is dan het contactoppervlak? Ik zou zelf zeggen dat dat een punt is, oftewel 0-dimensionaal, oftewel geen oppervlak. maar ik heb altijd geleerd dat 0-dimensionaal puur theoretisch is en niet valt te verwezenlijken in de praktijk.

hoe zit dat precies?
Ik zou zeggen dat de ballen elkaar in ieder geval aantrekken vanwege hun eigen massa's, zoals ook hemellichamen elkaar aantrekken. Zelfs als ze in rust zijn.

Dat contactoppervlak is dan dus beslist niet een punt, maar een cirkel met een oppervlak.

Reageer