Springen naar inhoud

Modeleren slinger coach 6

• Log in om te kunnen reageren

Chevanton

Chevanton

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2010 - 10:29

hee,

Op school moet ik voor Natuurkunde een PO maken, hierbij moeten ik in coach6 een numeriek model maken dat de beweging van de slinger (ook bij grote uitwijkingen) simuleert.

We gaan daarvoor na hoe groot in elk punt van de baan de versnelling zal zijn in de bewegingsrichting. hiervoor had ik a=Fres/m

De uitwijking u wordt gerekend vanaf de evenwichtsstand tot aan de massa, gemeten over de cirkelboog.

fzw=m*g
Fres=fzw*cos(90-alpha)
V=A/delta t

alleen nou kom ik niet verder, kan iemand mij helpen?

Groetjes chevanton

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

krymly

krymly

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2010 - 15:10

Ik ken zelf coach6 niet en heb dus ook geen idee van wat deze kan doen.

Wat mij wel opvalt is dat volgens mij jullie formule voor Fzw fout is. Omdat LaTeX Hieruit volgt dat: LaTeX
Verder kan je de acceleratie berekenen met Newtons 2e wet: LaTeX
Ik kan overigens ook niet achterhalen wat je bedoeld met "V=A/delta t" Als je V snelheid, A acceleratie en t tijd neemt dan ben ik benieuwd hoe je aan deze formule komt aangezien het enige verband tussen snelheid en acceleratie dat ik ken is LaTeX

Ik hoop je voldoende hulp gegeven te hebben, zo niet dan hoor ik het hier wel ](*,)

Veranderd door krymly, 19 mei 2010 - 15:11

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 mei 2010 - 19:32

hee,

Op school moet ik voor Natuurkunde een PO maken, hierbij moeten ik in coach6 een numeriek model maken dat de beweging van de slinger (ook bij grote uitwijkingen) simuleert.

We gaan daarvoor na hoe groot in elk punt van de baan de versnelling zal zijn in de bewegingsrichting. hiervoor had ik a=Fres/m

De uitwijking u wordt gerekend vanaf de evenwichtsstand tot aan de massa, gemeten over de cirkelboog.

fzw=m*g
Fres=fzw*cos(90-alpha)
V=A/delta t

alleen nou kom ik niet verder, kan iemand mij helpen?

Groetjes chevanton

Ik vind de tweede formule juist.
Als ge met V de snelheid v bedoelt. Zie ik geen andere mogelijkheid om het te berekenen langs de differentiaalvgl LaTeX .

Dit is niet gemakkelijk op te lossen. Ik geef de formule omde snelheid te berekenen LaTeX waarbij l lengte slinger LaTeX momentele hoek slinger en LaTeX de beginhoek is van de slinger.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2010 - 19:54

Zie ik geen andere mogelijkheid om het te berekenen langs de differentiaalvgl ....

Er hoeft hier niks gedifferentieerd te worden. Het model rekent met tijdstapjes van bijv 0,01s waarbinnnen alles rechtlijnig wordt beschouwd. De waarden (plaats, snelheid, richting van die snelheid) van de eindtoestand na zo'n stapje worden gebruikt als de beginwaarden van het volgende stapje.

Dus eigenlijk komt het erop neer dat je voor één stapje de nodige beginwaardes (plaats, snelheid, richting van die snelheid) geeft, met de nodige formules de versnelling (grootte en richting) bepaalt, en daarmee plaats, snelheid, richting van die snelheid na 0,01 s bepaalt, waarna het hele rekenspel zich herhaalt. Dat geeft in het algemeen een zéér goede benadering van de werkelijkheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 mei 2010 - 20:05

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 mei 2010 - 20:45

Er hoeft hier niks gedifferentieerd te worden. Het model rekent met tijdstapjes van bijv 0,01s waarbinnnen alles rechtlijnig wordt beschouwd. De waarden (plaats, snelheid, richting van die snelheid) van de eindtoestand na zo'n stapje worden gebruikt als de beginwaarden van het volgende stapje.

Dus eigenlijk komt het erop neer dat je voor één stapje de nodige beginwaardes (plaats, snelheid, richting van die snelheid) geeft, met de nodige formules de versnelling (grootte en richting) bepaalt, en daarmee plaats, snelheid, richting van die snelheid na 0,01 s bepaalt, waarna het hele rekenspel zich herhaalt. Dat geeft in het algemeen een zéér goede benadering van de werkelijkheid.

Ge zegt het zelf een benadering en veel werk.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2010 - 21:10

Ge zegt het zelf een benadering...//..

De fouten komen dikwijls zóver achter de komma (mits stapjes klein genoeg) dat die er in het geheel niet toe doen

en veel werk

voor een huis-tuin en keukencomputer een fluitje van een cent

als je het protocol voor één zo`n loop kunt schrijven is eht daarna in 20 seconden tijd doorheen een hele excelsheet gekopieerd, en vervolgens in een fractie van een seconde voor ettelijke duizenden van die stapjes berekend.

Er zijn natuurkundige zaken zat die wiskundig niet berekend kúnnen worden (overigens hééft de wiskunde ook niet eens een exacte oplossing voor de trillingstijd van een slinger) en dus via dit soort modellen worden bepaald.

Dus, je helpt Chevanton door te helpen bepalen welke waarden bekend moeten zijn aan het begin van een stap, welke factoren hóe van invloed zijn op de beweging, en hoe je met die factoren de plaats, snelheid en richting van die snelheid 0,01 s later vaststelt, waarbij je veronderstelt dat in die 0,01 s onderweg niets verandert aan de invloeden.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 mei 2010 - 21:28

Jan van de Velde schreef:

Er zijn natuurkundige zaken zat die wiskundig niet berekend kúnnen worden (overigens hééft de wiskunde ook niet eens een exacte oplossing voor de trillingstijd van een slinger) en dus via dit soort modellen worden bepaald.

Ik heb nu juist de formule gegeven om wiskundig de snelheid te berekenen. Waarom iets benaderend oplossen als men het exact ook kan. Ik vind trouwens het probleem veel te moeilijk voor het huiswerkforum en vind de reactie op mijn bericht ook overdreven ](*,)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44869 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 mei 2010 - 21:40

Dit is helemaal niet te moeilijk voor het huiswerkforum. Er wordt ook niet gevraagd iets te berekenen, er wordt gevraagd iets te modelleren.

Verder reageer ik niet overdreven op je berichten:
  • ik wijs je op overbodige moeite die je kennelijk aan het doen bent door de zaak anders aan te pakken dan in de opdracht gevraagd
  • ik doe een poging uit te leggen wat wél met de opdracht wordt bedoeld
  • en passant probeer ik te voorkomen dat Chevanton onnodig in de richtingen van differentialen en integralen begint te denken

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures