Springen naar inhoud

Afgeleiden vraagstukken

• Log in om te kunnen reageren

missy123

missy123

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2010 - 12:24

kan iemand mij helpen met deze vraagstukken? Ik heb bijna examens maar ik weet niet hoe ik deze moet oplossen. alvast bedankt.

1) Rond een balkvormige doos zit een lint. Het lint ( 75cm) gaat rond de vier kanten van de doos en met het overblijvende stuk (15 cm) wordt bovenaan een strik gemaakt. Het grondvlak van de doos heeft als lengte X en als breedte X+4. Bij welke waarde van X is het volume van de doos het grootst?

2) Een ambachtelijk bedrijfje verkoopt elke week X stoelen tegen ( 106- 1/4x^2) euro. X stoelen maken, kost echter
(500 +10X ) euro. Met het huidige aantal werknemers kan het bedrijfje maximaal 15 stoelen per week maken. Bij welk aantal stoelen is de winst het grootst?

3) Een bedrijf produceert elektrische treintjes. Het aantal stuks dat kan worden verkocht, wordt als volgt berekend : n= 8100 -180p ( p= prijs). Het maken van de treintjes kost natuurlijk ook iets, nl. 40000 + 5n euro. Bij welke prijs is de winst maximaal.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

krymly

krymly

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2010 - 14:28

1) Je hebt een balkvormige doos waarbij de hoogte niet uitmaakt, het lint gaat enkel om de kanten, je kan het dus vereenvoudigen tot rechthoek waarvan de omtrek door het lint moet worden omtrokken. Probeer van hieruit kijkend eens een formule op te stellen en het maximum te bepalen.

2) De winst is: verkoop prijs - inkoop prijs. Je hebt dan weer een formule waarvan je het maximum moet bepalen.

3) Deze is eigenlijk het zelfde als 2. behalve wat andere formulens.

Als je probleemen hebt met het wiskundig uitwerken van deze sommen verzoek ik je de uitwerkingen die jij tot nu to hebt te posten zodat makkelijker de fout te vinden is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures