Ph berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Ph berekening

Men heeft 0,1 x 10^-8 mol/L HCl in water. Wat is de pH hiervan?

9 is het niet, want het is tenslotte niet basisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Ph berekening

het is een zeer kleine oplossing, dus moet je rekening houden met ook de dissociatie van water.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Ph berekening

HCl is een sterker zuur dan water, het zal dus volledig splitsen in H3O+ en Cl- dus kun je als berekening uitvoeren:

-log[H3O+] => -log(0,1 x 10^-8 ) vreemd genoeg is de uitkomst daarop 8 wat zou betekenen dat het water er basisch van wordt, ik denk overigens niet dat er een waarneembare verandering in pH zou zijn als je 1 * 10^-8 M HCl aan H2O toevoegt
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Ph berekening

doordat het een zeer lage concentratie is, moet je rekening houden met de dissociatie van water (in andere gevallen, schrap je die, want die heeft amper effect).

het staat trouwens meestal in je cursus, boek, PS, dat de formules enkel geldig zijn bij niet te kleine concentratie en 10-8 is weldegelijk zeer klein.

dissociatie van H²o: h²0 <-> h+ + OH-

hierdoor zal je Ph zo goed als 7 zijn.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 100

Re: Ph berekening

Ik zal ff de bereking geven voor de vrager.

Water splitszich ook in H3O+ enOH- om precies te zijn allebei in een concentratie van 1,0*10^-7 (typ deze maar bijv in op je reken machine en je zult zien dat er een pH uitkomt van 7)

Aangezien je een hele kleine H3O+ concentratie toevoegd moet je die bij de evenwichtswaarde van 1,0*10^-7 optellen (nu is die idd niet meer verwaarloosbaar) dat geeft de waarde van 1,01*10^-7.

-log(1,01*10^-7) en dit geeft een pH van 6,99568.

zo goed als 7 dus.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Re: Ph berekening

Ik heb een vraag die ik niet zo 123 kan beantwoorden, wellicht jullie?

Ik heb grondwater (pH=6) en wil dit >7 brengen met NaOH 33%. Hoeveel moet ik dan toevoegen per m³?

Gr. Jeyte

Reageer