Inertiaalsystemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Inertiaalsystemen

Hoi iedereen,

Voor school moet ik een artikel schrijven over een natuurkundig onderwerp, ik heb de relativiteitstheorie gekozen. Nou denk ik dat ik het grootste deel snap, maar ik heb het in mijn artikel over inertiaalsystemen en ik bedenk me opeens dat ik niet goed weet wat inertiaalsystemen zijn. Ik heb overal op internet gekeken, maar ik vind geen uitleg over wat een 'systeem' inhoudt. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes,

Luna

Berichten: 39

Re: Inertiaalsystemen

Een ander woord voor Inertiaalsysteem is Inertiaal stelsel, een snelle zoekactie levert al gou het volgende:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inertiaalstelsel

Ik hoop dat je hier globaal wat aan hebt, zo niet dan moet je maar vragen dan help ik gerust verder ^^

Berichten: 37

Re: Inertiaalsystemen

Ik vrees dat ik het nog steeds niet snap ](*,) Wel dat er een inertiaalsysteem geen krachten werken, dus dat de bewegingen dan constant moeten zijn of stilstaan. Maar ik snap niet wat er wordt bedoelt met systeem. Is dit een soort van omgeving of zoiets?

Berichten: 39

Re: Inertiaalsystemen

Ja inderdaad, een initiaalsysteem is een systeem waarop geen krachten werken, of de som van de krachten 0 is. Dat betekend dus dat het recht uit gaat met constante snelheid. Het komt erop neer dat een rijdende trein (met constante snelheid) een initiaal stelsel is. Als je in de trein zit en je houd je ogen dicht kan je niet weten of die beweegt of niet. En als je een balletje omhoog gooit komt die voor je voeten terecht, of je nu wel of niet beweegt.

De aarde is dus geen initiaalstelsel, Deze draait namelijk rond en op ons word een kracht uitgeoefend zodat we niet van de aarde afvliegen. Het kan echter in veel gevallen als een initiaalstelsel worden beschouwd, vooral op kleine afstanden (Waar het lijkt alsof je rechtdoor gaat)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Inertiaalsystemen

een initiaalsysteem
inERTiaalsysteem, afgeleid van het woord INERT, dwzza "niet beïnvloed door"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Inertiaalsystemen

Oké, dan snap ik het! Heel erg bedankt ](*,)

Reageer