Watermolen gip

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Watermolen gip

Geachte persoon die dit leest,

Ik ben een student uit PTS Boom en zit volgend jaar in mijn eind jaar.Hiervoor moet ik een Geintigreerde proef afleggen. Dit houdt in : het maken en berekenen van een proef die volgens 2 assen beweegt en zowel elektrisch als/of mechanisch iets in werking stelt. (Bv: een kraan).

Nu vroeg ik me af of een watermolen een goed idee zou zijn?

Wij moeten komende woensdag ons voorstel al indienen en krijgen pas verdere uitleg het volgende jaar.

omdat ik zelf niet goed kan inschatten of dit een moeilijk iets is om te maken en berekenen stel ik dus deze vraag.

ik wil het volgende ontwerpen. Water laten afdalen naar een watermolen en vervolgens opvangen in een bakster om dit vervolgens terug op te pompen boven de watermolen en om zo een mooie circulatie stroom van water te krijgen.

Hiervoor moet ik dus alle berekeningen van de watermolen uitvoeren , en deze van de pomp en eventueel generator (die gekoppeld word aan de watermolen).

Alle info betreffende hierrond zou zeer dankbaar zijn. ook zijn andere ideeen of ervaringen welkom !

Volgende projecten zijn niet meer beschikbaar : portaalkraan , lotterij-machine , brug , roltrap.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Watermolen gip

Water laten afdalen naar een watermolen en vervolgens opvangen in een bakster om dit vervolgens terug op te pompen boven de watermolen en om zo een mooie circulatie stroom van water te krijgen.
Als ik je goed begrijp, probeer je een perpetuum mobile te maken. Dat kan niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Watermolen gip

Wat je beschrijft kan natuurlijk gewoon. Je kan best elektriciteit opwekken met een watermolen en daar lekker aan rekenen. Hoe veel water heb je nodig, de vormgeving van het rad, etc.

Vervolgens is het ook geen probleem om een pompje te laten draaien om het water weer omhoog te brengen. Daar kan je ook aan rekenen: debiet, vermogen, etc. Misschien zelfs netjes aan de hand van metingen upstream afregelen zodat hij niet droog kan lopen?

Jammer is alleen dat je te maken hebt met verliezen doordat bijvoorbeeld de dynamo geen 100% rendement heeft, 'vervoer' van elektriciteit is niet zonder verlies, de pomp is niet 100% efficiënt, etc. Als je daar maar bij hebt stilgestaan ](*,)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer