Springen naar inhoud

Lengtes van vezels

• Log in om te kunnen reageren

Zuluh

Zuluh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 11:16

Hallo,

Voor het eerst ben ik hier op het forum, dus moet nog even kijken hoe het allemaal werkt. Maar mijn vraag kan ik wel vast op het forum zetten.
Ik ben aan het leren over de opbouw van zenuwcellen en spiercellen. Nu kom ik vaak in mijn lessen tegen dat een lengte ... μ is. Ik snap dat dit normaal staat voor micro-, maar in dit geval staat er geen andere eenheid bij genoemd zoals meter. Een paar regels geciteerd welke ik niet snap:
- 'sarcomeren zijn ongeveer 2 μ lang.'
- 'spiervezels kunnen enkele tientallen centimeters lang worden met een dikte van 10 tot 100 μ diameter'

Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent? Zijn ze de m van μm vergeten of is er een, mij onbekende, grootheid in het spel? Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 11:47

Zijn ze de m van μm vergeten

Ja, het moet zijn μm.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

simon2

simon2

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 12:20

Ze zijn hier helemaal niets vergeten.
µ is gewoon een SI-symbool voor micron. Tegenwoordig wordt vaak µm geschreven ipv µ.
één micron is gelijk aan één micrometer.

Oorspronkelijk was de benaming millimillimeter (mmm). De mmm werd in 1845 ingevoerd door de Nederlandse bioloog en geoloog Pieter Harting die een lengtemaat nodig had voor metingen aan zijn microscopische studieobjecten. De mmm werd later omgedoopt tot micron (symbool µ), vaak ook uitgesproken als mu. De benamingen micron en mu zijn verouderd, maar worden nog steeds gebruikt.

Voor het SI werd uit de naam micron het SI-voorvoegsel micro gevormd, met symbool µ.

Bron: http://nl.wikipedia....meter_(eenheid)

Indien je op zeer kleine schaal werkt zal je dit symbool vaker tegenkomen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 12:23

Ik ben het nog nooit tegengekomen in ieder geval, maar bedankt voor de opheldering. Als het verouderd is snap ik eigenlijk niet zo goed waarom ze het nog gebruiken, zaait (zoals je kunt zien) alleen maar verwarring.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2010 - 16:35

Het SI systeem schrijft voor dat µ het symbool voor 10-6 ofwel micro / miljoenste is. Dat kan net zo goed µs (microseconde) zijn als µm (micrometer).
Dat het gebruikelijk is voor luie wetenschappers (dat zijn we allemaal: afkorten wat je afkorten kan) om het 'gewoon' een mu te noemen is wat anders.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Zuluh

Zuluh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:17

Ze zijn hier helemaal niets vergeten.
µ is gewoon een SI-symbool voor micron. Tegenwoordig wordt vaak µm geschreven ipv µ.
één micron is gelijk aan één micrometer.

Bron: http://nl.wikipedia....meter_(eenheid)

Ok, super bedankt! Zo wordt het voor mij inderdaad een stuk helderder. De lessen die ik moet leren zijn ook al verouderd (op z'n minst tien jaar) dus het kan heel goed dat het toen nog gebruikelijker was?
Ik kan nu in ieder geval weer verder omdat ik het begrijp ](*,)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:37

Bijna goed ;)
Hij mag dan mu genoemd worden maar de maat heeft het symbool µm. Dat staat zelfs op de wiki pagina waar simon2 naar verwees.

De maat heeft het symbool µm

en

De mmm (millimillimeter, red) werd later omgedoopt tot micron (symbool µ), vaak ook uitgesproken als mu. De benamingen micron en mu zijn verouderd, maar worden nog steeds gebruikt.

Nogmaals: alleen de letter µ neerschrijven als je micron/micrometer bedoelt is niet volgens SI standaard en men doet het uit 'luiheid' (afkorten is populair in de wetenschap). Er wordt vrijwel altijd µm mee bedoeld maar strikt gesproken.. nouja, je snapt het wel ](*,)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures