Springen naar inhoud

Praktische berekening centrale verwarming

• Log in om te kunnen reageren

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 11:35

Ik ben bezig een huis te renoveren, en ga binnenkort prijsvraag doen voor sanitair en centrale verwarming.
Ik wil echter iets of wat voorbereid hiernaartoe gaan, en ben zelf aan het rekenen geslagen.

Mijn methode gaat als volgt: van elke ruimte apart de oppervlakte berekenen van de 4 wanden, de vloer en het plafond, en eventuele vensters en binnen/buiten-deuren.
Elke oppervlakte heeft een k-waarde. Deze heb ik min of meer ingeschat, maar ik zou gerust enkele typische waarden kunnen gebruiken voor niet-geÔsoleerde buitenmuren (met spouw).

totale warmteverliezen per kamer: Q = k x Opp x delta T, dit gesommeerd voor elk oppervlak.

Is dit tot hier toe correct? ik verwaarloos ventilatie, aangezien ik hier niet echt informatie heb. En dit komt alleen maar in de badkamer en keuken in eerste instantie.

Heeft er iemand een lijst van k-waarden? google vindt veel, maar er zitten soms zodanig grote verschillen op dat ik hier raad vraag, ik veronderstel dat alle muren in nederlandstalig gebied in dezelfde grootte-orde zitten. Amerika en Canada werken dan weer meer met een houtstructuur, in Spanje worden funderingen maar 15 cm diep gegraven, ...
Iemand een lijstje dat in deze streken gebruikt kan worden aub?

edit: ik heb ook enkele okkazie-(nieuwe) radiatoren tot mijn beschikking, die ik van plan ben te gebruiken.
Welke fabrikant heeft een lijst van afmetingen op zijn site, met daarbij vermeld het aantal Watt?
Ik ken deze namelijk niet, maar heb wel de afmetingen en het aantal panelen. Ter info, dit zijn gewone/standaard radiatoren: bv. 2m x 60 cm met 2 panelen, 2.40 m x 60 cm met 1 paneel, ...

Veranderd door king nero, 20 mei 2010 - 11:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 mei 2010 - 13:00

Radiatortabellen: Radson

Voor de k-waarden zou ik een paar boeken over verwarmingstechniek uit de bibliotheek gaan halen. Heb ik indertijd ook gedaan. Als je alleen maar op google rondschoffelt doe je jezelf tekort.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 13:14

Dank voor de link, en voor de tip... zal eens in de bib op zoek gaan.

Is voor de rest mijn denk/werkwijze correct?

bij deze ook de lijst van k-waarden die ik gebruikt heb, indien iemand geÔnteresseerd is...

buitenmuur (noord)	1.8 ( => steeds met buitentemp = -8 graden)
buitenmuur (ander)		1.6 ( => steeds met buitentemp = -8 graden)
binnenmuur			1.8
venster dubbel glas		3.0
binnendeur (hout)		5.0
buitendeur (hout)		4.0
vloer gelijkvloers		2.5 ( => steeds met buitentemp = 5 graden)
plafond gelijkvloers		3.1 (potten en balken)
vloer verdiep			3.1 (zelfde potten en balken)
plafond verdiep			4.0 (ook potten en balken)
plafond woonplaats		2.8 (geÔsoleerd plat dak, erboven = openlucht)

Veranderd door king nero, 20 mei 2010 - 13:16

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 20 mei 2010 - 13:31

Je werkwijze is goed. Ik weet niet meer welke k-waaden ik destijds heb gebruikt. Het is inmiddels 25 jaar geleden en ik woon niet meer in dat huis. Ik weet zelfs niet of ik die berekeningen nog ergens heb.

Maar ik kwam wel tot dezelfde algemene conclusie dat de grootste warmtelekken in de vensters en daken zitten. Daar heb ik dus in geÔnvesteerd om die zoveel mogelijk te isoleren. Aan de gemetselde wanden kon ik niet veel doen, het was een monumentenpand.

Bij de berekening heb ik een aantal vereenvoudigingen toegepast. Zo heb ik geen rekennig gehouden met warmtetransporten tussen de kamers onderling, ook als ik daar een verschillende streeftemperatuur voor aanhield. (20 graden voor de woonkamer, 18 voor de slaapkamers en 22 voor de badkamer).
Ook heb ik niet gerekend met warmtetransport naar de buren, omdat ik er vanuit ging dat die de boel ook ongeveer op 20 graden zouden houden. Ik heb dus alleen gerekend met verlies door muren, vensters en daken die direct aan de buitenlucht grensden.

Voor de minimale buitentemperatuur heb ik -10 graden aangehouden.

De testcase kwam al in de eerste winter. De buitentemperatuur was toen een dag -12 en door registratie kon ik vaststellen dat de ketel toen de hele dag zonder onderbrekeing heeft gebrand. Zodra de temperatuur weer steeg naar -10 ging hij zo af en toe uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures