Golflengte berekenen dmv een tralie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

Golflengte berekenen dmv een tralie

Hallo,

Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn examen natuurkunde en ik stuit op een probleem:

wanneer is in de tralieformule (sin alfa = n.labda/d) alfa gelijk aan de alfa die uit tan alfa = /f komt??

De ene keer wordt dezelfde hoek genomen, maar de andere keer is de hoek die bij de sinus ingevuld wordt heel anders ](*,)

Berichten: 4

Re: Golflengte berekenen dmv een tralie

volgens mijn aantekeningen/boek ( ben zelf ook examenleerling )

Als alfa > 5 graden mag je zowiezo overnemen

als alfa < 5 graden is de uitkomst een benadering, overnemen mag nog steeds

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Golflengte berekenen dmv een tralie

Ik snap Manon's vraag niet :
De ene keer wordt dezelfde hoek genomen, maar de andere keer is de hoek die bij de sinus ingevuld wordt heel anders


In het algemeen, wat betreft tan(a) en sin(a), die worden voor kleine hoeken vrijwel gelijk, en in gevallen waarin benaderd mag worden, én het handiger is te rekenen met bijv de sinus van de hoek terwijl eigenlijk slechts gegevens voor de tangens voorhanden zijn (of andersom), worden die twee dan aan elkaar gelijkgesteld. Misschien is dat wat Erwinsson bedoelde?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Golflengte berekenen dmv een tralie

manon92 schreef:Hallo,

Ik ben bezig met het voorbereiden van mijn examen natuurkunde en ik stuit op een probleem:

wanneer is in de tralieformule (sin alfa = n.labda/d) alfa gelijk aan de alfa die uit tan alfa = /f komt??

De ene keer wordt dezelfde hoek genomen, maar de andere keer is de hoek die bij de sinus ingevuld wordt heel anders :)
\(\sin\alpha=\frac{n.\lambda}{d}\)
waarbij voor n=0 max 0de orde, n=1 max 1ste orde enz.Wat de tweede formule is,is voor mij een raadsel. Ik denk dat ze moet zijn
\(\tan\alpha=\frac{l}{f}\)
waarbij l afstand 0de max. tot max. 1ste orde en f afstand tralie tot scherm. Dus als men met de tralieformule de golflengte wil berekenen kan men :) uit de tweede formule berekenen.

Wat Erwinson beweert moet juist omgekeerd zijn:voor kleine hoeken is sin :D/ ;) tan :D/ ;) ](*,) in radialen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 4

Re: Golflengte berekenen dmv een tralie

kotje schreef:Ik denk dat ze moet zijn
\(\tan\alpha=\frac{l}{f}\)
waarbij l afstand 0de max. tot max. 1ste orde en f afstand tralie tot scherm. Dus als men met de tralieformule de golflengte wil berekenen kan men :) uit de tweede formule berekenen.

Wat Erwinson beweert moet juist omgekeerd zijn:voor kleine hoeken is sin ;) :) tan :) :D/ ](*,) in radialen.
dat eerste klopt inderdaad,

dat 2de over sin ;) :) tan :D/

daar heb ik me even in vergist, als alfa een kleine hoek is mag je ze aan elkaar gelijk stellen

Reageer