Springen naar inhoud

Uitdrukking voor inwendige energie u

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2010 - 17:07

Hoi,

Ik weet dat U=qV (q lading, V potentiaal)

Voor een condensator ken ik echter de formule

U=(1/2)qV.

Op het eerste zicht lijkt dat niet logisch :s

Nochtans begrijp ik de afleiding om tot laatste formule te komen perfect. Ik vraag me gewoon af hoe je hier een fysische verklaring aan geeft.

alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24081 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 mei 2010 - 19:26

Voor een condensator ken ik echter de formule

U=(1/2)qV.

Dit is de energie die in een (opgeladen) condensator is opgeslagen; oftewel de arbeid die verricht moet worden om een condensator volledig op te laden.

De (elektrische) potentiële energie geassocieerd met een lading q onder invloed van een elektrische potentiaal V, is qV.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2010 - 00:02

Ok, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45188 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2010 - 00:19

Dit is de energie die in een (opgeladen) condensator is opgeslagen; oftewel de arbeid die verricht moet worden om een condensator volledig op te laden.

De (elektrische) potentiële energie geassocieerd met een lading q onder invloed van een elektrische potentiaal V, is qV.

En daarbij is de potentiaal van enig ladingsdeeltje maar de helft van het potentiaalverschil over de condensator, vandaar die "½".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2010 - 16:39

En die factor strookt ook met het feit dat een condensator zijn lading niet instantaan verwerft. Ja toch?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures