Springen naar inhoud

Speerwerpen kracht berekenen

• Log in om te kunnen reageren

stijn2306

stijn2306

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 19:51

hey
Ik ben voor men eindwerk bezig. Mijn praktische proef was het opmeten van afstanden die werden gegooid bij speerwerpen. NU wil ik er de spierkracht van bereken met behulp van de hefboomvergelijking.
NU de vraag gaat over de schuine worp.
vb.
Person a gooit 23m ver. Ik neem aan dat hij onder de ideale hoek van 45° gooit.
nu is dit correct?:
de top van de dracht is in de helft van de totale afstand die geworpen werd. dus
23/2 = 11,5m

met de formule van de top kan ik dan de beginsnelheid berzkenen
x(top)=(V(begin)^2 * sin(2(alfa))) / (2 g)
g valversnelling
v beginsnelheid
alfa hoek waaronder gegooit wordt
hieruit kan ik dan de begin snelheid hale.
de werpbeweging duurt 0,2s
dus
a= v(begin)/t
dan de kracht die hiervoor nodig is
f= m .a
en met die kracht dan de hefboomvergelijking opstellen van de spierkracht en de werpkracht

Ik heb er geen tekening bij gedaan maar het is een parabolische beweging.

En is het mogelijk om dit te berekenen als ik rekening houd met de beginhoogte( de speer wordt gegooid vanaf de schouder en eindigt op de grond dus er is een hoogte verschil (de groot van de hoogte ios een bekende)

met voorbaad dank

stijn

Veranderd door stijn2306, 20 mei 2010 - 20:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:11

Ik neem aan dat hij onder de ideale hoek van 45° gooit.

Dat is voor een speer niet de ideale hoek. Bij windstilte is dat rond 35°

http://www.completet...he-javelin.html

..//..
We should now turn our attention to the role that the angle of release plays in the success of a javelin throw. There are two major aerodynamic forces working on a javelin in flight. These two forces are lift, and drag. Lift is the force that keeps the javelin in the air, and drag is the force opposing the javelins flight. Drag is working against the javelin at angles of flight including zero, but it is the greatest as the angle of attack increases and more of the javelins surface area is exposed. These two forces act on the javelin in a spot know as the center of pressure. The center of pressure is not fixed but can shift in relation to the center of gravity. When the center of pressure is in front of the center of mass the javelin has a positive pitching moment and the javelin will remain tip up. When the center of pressure moves behind the center of gravity the javelin will then have a negative pitching moment and will face down creating negative lift. Having a positive pitching moment helps to create lift, however if the pitching moment becomes to great the drag forces imposed on the javelin will become greater than the lift forces and the javelin will stall out and drop dramatically (Sing, 1984).

There has been much debate over what is the ideal angle to throw the javelin at. Although no consensus has made Ecker suggest that between 34-36 degrees is most likely appropriate in calm conditions, but the appropriate angle can shift anywhere from around 30 degrees to around 40 degrees depending on wind conditions. When a athlete is throwing into a headwind it is beneficial for that athlete to throw with a lower angle of release due to the natural increase in lift, and drag that the javelin will experience. Throwing at a lower angle will expose less of the javelin thereby decreasing the drag, while still enjoying an increase in lift. When throwing with a tailwind the thrower should thrower slightly higher because of the reduction in both drag and lift (2002).

..//..

Een speer is geen kanonskogel. Als ik jou was zou ik nog maar eens wat dieper in de literatuur duiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

stijn2306

stijn2306

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:14

dus bij een speer mag ik de folmules van een schuine worp van de dracht enz. niet gebruiken???

Het probleem is dat ik deze leerstof par jaar geleden heb gezien en dus niet meer volledig ken.
Ik had de formule gevonden x(top)=(V(begin)^2 * sin(2(alfa))) / (2 g)
De engige gegeven waar ik over beschik is
de afstand dat er geworpen
de afstand van de schouders tot aan de grond
de lengte van de arm (er wordt gegooit met een gestrekte arm met als rotatiepunt de schouder)
Maar hoe kan ik dus van de lengte dat er gegooid is naar een beginsleheid of versnelling geraken om de kracht er van te kunnen berekenen.

Ik dacht eerst aan de kinetische en potenieele energie formules maar via die weg kan ik erhellemaal niet komen
aangezien ik de hoogtes niet weet :s

Veranderd door stijn2306, 20 mei 2010 - 20:20

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:17

dus bij een speer mag ik de folmules van een schuine worp van de dracht enz. niet gebruiken???

Net zo min als dat zou mogen bij een zweefvliegtuig. Zoals gezegd, duik de literatuur in.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

stijn2306

stijn2306

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:32

Ik heb je tekst gelezen en ik snap wat je wilt zeggen.
Maar als we de speer nu wel als een kannonskogel beschouden om het eenvoudig te houden.
Kan ik het dan op die mannier oploosen?
Het draait er vooral om om de spierkracht achteraf te berekenen.

Veranderd door stijn2306, 20 mei 2010 - 20:34

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:41

hey
Ik ben voor men eindwerk bezig. Mijn praktische proef was het opmeten van afstanden die werden gegooid bij speerwerpen. NU wil ik er de spierkracht van bereken met behulp van de hefboomvergelijking.
NU de vraag gaat over de schuine worp.
vb.
Person a gooit 23m ver. Ik neem aan dat hij onder de ideale hoek van 45° gooit.
nu is dit correct?:
de top van de dracht is in de helft van de totale afstand die geworpen werd. dus
23/2 = 11,5m

met de formule van de top kan ik dan de beginsnelheid berzkenen
x(top)=(V(begin)^2 * sin(2(alfa))) / (2 g)
g valversnelling
v beginsnelheid
alfa hoek waaronder gegooit wordt
hieruit kan ik dan de begin snelheid hale.
de werpbeweging duurt 0,2s
dus
a= v(begin)/t
dan de kracht die hiervoor nodig is
f= m .a
en met die kracht dan de hefboomvergelijking opstellen van de spierkracht en de werpkracht

Ik heb er geen tekening bij gedaan maar het is een parabolische beweging.

En is het mogelijk om dit te berekenen als ik rekening houd met de beginhoogte( de speer wordt gegooid vanaf de schouder en eindigt op de grond dus er is een hoogte verschil (de groot van de hoogte ios een bekende)

met voorbaad dank

stijn

Rekening houdend met de opmerking van Jan van de Velde zal het werpen van speer geen ideale schuine worp zijn onder een hoek van 45°.
Wilt ge dit benaderen door een schuine worp onder een hoek van 35° hier enkele formules:
LaTeX .De range is LaTeX . Uit de gekende Range kunt ge de beginsnelheid berekenen. Om de versnelling van de speer te kennen moet ge de tijd kennen om de speer van 0 tot v0 te versnellen (eenparig) en dan kunt ge met F=m.a de benodigde kracht berekenen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

stijn2306

stijn2306

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 20:50

Bedankt voor het snelle antwoord.
Maar wat is dan de range?

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 mei 2010 - 21:03

Bedankt voor het snelle antwoord.
Maar wat is dan de range?

Dat is de afstand van het beginpunt tot eindpunt speer gemeten langs de grond.

stijn2306

stijn2306

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 21:10

ah k :s
k dan kan ik het volledig berekenen.
nu kan ik dit ook doen met een beginhoogte (afstand grond - >schouder)
en als ik de momentvergelijking op stel.
de kracht die de speer krijgt t.o.v het rotatie punt in de schouder zit in een ander vlak(3-dimensionaal)
Welke hoek of welke afstand kan ik gebruiken om de loodrechte afstand van de werklijn van de kracht tot aan het rotatiepunt te kunnen berkenen F *D * sin (hoek)
als de speer wordt gegooid onder een hoek van 35°

en nog maal bedank voor je antwoord. Ik kan weer verder ](*,)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2010 - 21:46

Ik ben voor m'n eindwerk bezig.

Van een eindwerk wordt in het algemeen iets meer verwacht dan het uitwerken van een 4e-jaars-middelbaar-standaard-schuine-worpsommetje. Beter even terugchecken met je begeleider voordat je op deze weg doorgaat.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 mei 2010 - 21:59

Van een eindwerk wordt in het algemeen iets meer verwacht dan het uitwerken van een 4e-jaars-middelbaar-standaard-schuine-worpsommetje. Beter even terugchecken met je begeleider voordat je op deze weg doorgaat.

De nederlanders moeten heel wat slimmer zijn dan de vlamingen.In mijn tijd zag ik dat eerst in 1ste jaar universiteit ](*,)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 mei 2010 - 23:25

De nederlanders moeten heel wat slimmer zijn dan de vlamingen.In mijn tijd zag ik dat eerst in 1ste jaar universiteit ](*,)

welnee, gezien wat ik in het huiswerkforum aantref qua onderwerpen en de erbij gebruikte wiskunde zijn de Vlamingen juist veel wiskundiger bezig. Of dat beter is of niet, daarover heb ik mijn eigen mening, en die heb ik in andere topics nog wel eens geventileerd.

Wél weet ik dat in beide landen van de leerling bij zijn/haar eindwerk verwacht wordt dat hij, voor wat betreft de theorie van het onderwerp van dat eindwerk, verder gaat dan de gebaande paden van het gewone curriculum. Niemand die zal verwachten dat de volledige aërodynamica van een speer tot op universitair niveau volledig uit de doeken wordt gedaan. Maar een eindwerk over speerwerpen waarbij de auteur een speer natuurkundig zonder blikken of blozen als een kogel beschouwt en behandelt lijkt mij in geen van beide landen zonder meer acceptabel te zijn.

Ik heb geen zicht op het volledige werk van stijn2306, en kan dat dus ook niet beoordelen. Daarom raadde ik hem ook aan om contact op te nemen met zijn eindwerkbegeleider (zijn docent?) alvorens op deze weg verder te gaan.

stijn2306

stijn2306

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 11:15

Mijn begeleider zei dat ik dat kon berekenen met de draft , maar ik zie mijn begeleider ni meer.
Dit is het laaste stukje dat ik moet doen aangezien het dinsdag af moet zijn.
mijn hele eindwerk gaat vooral over de hefboomvergelijking. Daar hebben jullie mij ook met geholpen paar maand terug toen ik daar mee aant knoeien was.
Bv een ander eindwerk onderwerp is de earodynamica. Maar zover moet ik toch niet gaan? ofwel :s

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 mei 2010 - 17:35

Mijn begeleider zei dat ik dat kon berekenen met de draft ,

drag???

googlen met termen als javelin physics en zo geeft nuttige informatie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures