Springen naar inhoud

Informatie gewild over open universiteit

• Log in om te kunnen reageren

Colinw88

Colinw88

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 23:51

Beste forumgebruikers,

Ik ben reeds een onderwerp tegengekomen waarover ik graag meer wil weten, namelijk het studeren aan de open universiteit. Persoonlijk ben ik zeer geÔntereseerd in Psychologie en wil hiervan graag de studie volgen. Mijn doel is namelijk de universitaire propedeuse halen en dan proberen het tweede jaar in te stromen bij een 'normale' universiteit. Ik ben momenteel 21 jaar en haal als het goed is mijn Havo diploma dit jaar (via het volwassen onderwijs). Mijn vragen waarover ik graag meer informatie wil zijn de volgende:

- Is het voor mij al mogelijk deel te nemen aan de desbetreffende studie zonder het VWO diploma?
- Wat houd leren aan een open universiteit precies in?
- Kan ik vol-tijd studeren aan een open universiteit? (zodat ik in 1 jaar de universitaire propedeuse kan halen)
- Kan ik als ik ervoor kies na het eerste jaar over stappen naar een universiteit (ervan uitgaand dat ik de propedeuse haal) gewoon daadwerkelijk instromen in het tweede jaar? Kan ik hiervan gewoon aannemen dat de studie volledig of ruim voldoende aansluit?

Hopelijk kan iemand die hier zelf voldoende ervaring/ kennis van heeft mij een duidelijker beeld geven en mijn vragen beantwoorden. Ik heb al globaal gekeken op deze site.

Alvast bedankt ](*,),
M.v.g. Colin

Veranderd door Colinw88, 20 mei 2010 - 23:55

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 mei 2010 - 13:52

Is het voor mij al mogelijk deel te nemen aan de desbetreffende studie zonder het VWO diploma?

Ja

Wat houd leren aan een open universiteit precies in?

Je kan zelf jouw eigen tempo bepalen waarmee je studeert en je kan dit vooral thuis, van achter jouw eigen bureau, doen. Soms moet je een aantal werkzittingen volgen van bepaalde vakken (dit kan in verschillende studiecentra, verspreid over NL en BelgiŽ), maar dit is eerder uitzonderlijk. Deze gaan dan wel door op vastgestelde data, dus daar ben je niet zo vrij in. Maar ik denk dat er in de Propedeuse geen zo'n vakken voorkomen. Tenzij dan voor gespreksvoering, tenminste, als die opgenomen is in de Propedeuse, dat kan je nagaan op de site van de OU zelf.
Van sommige vakken (zoals statistiek) kŗn je een aantal lessen volgen, maar dit is vrijblijvend. Je krijgt jouw cursussen thuis gestuurd en er is ook voor elk vak een site waarop je kan inloggen waar vaak bijkomende studiestof staat en waar je via discussiegroepen kan discussiŽren met medestudenten of vragen stellen. Normaal kan je ook een mail sturen, als je vragen hebt, naar de proffen zelf, die deze dan zullen proberen te beantwoorden.

Kan ik vol-tijd studeren aan een open universiteit? (zodat ik in 1 jaar de universitaire propedeuse kan halen)

Dat kan zeker, als je snel genoeg studeert. je kan min of meer (niet volledig!) zelf bepalen wanneer je welk vak aflegt.

Kan ik als ik ervoor kies na het eerste jaar over stappen naar een universiteit (ervan uitgaand dat ik de propedeuse haal) gewoon daadwerkelijk instromen in het tweede jaar? Kan ik hiervan gewoon aannemen dat de studie volledig of ruim voldoende aansluit?

Naar mijn weten is dit geen enkel probleem. Er zijn blijkbaar nog studenten die dit zo doen.

Dido

Veranderd door Dido, 29 mei 2010 - 13:55

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Colinw88

Colinw88

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 22:18

Ok bedankt ](*,),hiermee zijn mijn vragen beantwoord

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures