Springen naar inhoud

* * * * * 2 stemmen

Scientists create synthetic organism

• Log in om te kunnen reageren

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 05:02

Scientists Create Synthetic Organism

Heralding a potential new era in biology, scientists for the first time have created a synthetic cell, completely controlled by man-made genetic instructions, researchers at the private J. Craig Venter Institute announced Thursday.
"Alles is simpel"

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2010 - 10:46

Dit is absoluut een milestone op weg naar een compleet synthetische levensvorm, al vind ik toch dat het niet helemaal telt omdat ze niet de complete cel synthetisch hebben gemaakt. Voor toepassing maakt dat verder weinig verschil, maar het was wel fraaier geweest als er nu echt een levensvorm 'from scratch' was geweest.
Victory through technology

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2010 - 10:53

Ik denk dat het nu ook zeer snel mogelijk zal zijn uitgestorven dieren waarvan de dna code terug is gevonden weer tot leven te wekken.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 11:26

http://noorderlicht....richt/43503421/

Hoe reageren de (internationale) media op de schepping van het eerste mensgemaakte leven?

Het enfant terrible van de genetica Craig Venter zelf had verwacht een jaar of drie geleden al klaar te zijn, maar nu is het dan toch eindelijk zover: de mens heeft voor het eerst een kunstmatige levensvorm op aarde gezet. In Science schrijft hij vandaag een bacterie tot leven te hebben gewekt met synthetisch DNA. In 'Daar is de synthetische bacterie' kun je alles lezen over deze mijlpaal. Wat schrijven de andere media erover?

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Hildebrand

Hildebrand

• >250 berichten
  • 745 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 12:15

Dit is absoluut een milestone op weg naar een compleet synthetische levensvorm, al vind ik toch dat het niet helemaal telt omdat ze niet de complete cel synthetisch hebben gemaakt. Voor toepassing maakt dat verder weinig verschil, maar het was wel fraaier geweest als er nu echt een levensvorm 'from scratch' was geweest.

Mee eens. Er worden superlatieven gebruikt terwijl er sprake is van het inbrengen van een kunstmatig gefabriceerde 'blauwdruk' (DNA) in een reeds bestaande cel. Op zich natuurlijk een grote prestatie.

Ik ben benieuwd of men er uiteindelijk in zal slagen een gehele cel kunstmatig op te bouwen. Is het mogelijk leven op die manier te creëren? De tijd zal het leren.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2010 - 15:38

Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom dat niet mogelijk zou zijn, maar het is natuurlijk wel een heel complex stuk synthesewerk. Je zou in ieder geval de complete transrciptie en translatie machinerie compleet systhetisch moeten opbouwen, wat denk ik nog wel eens een heel lastige klus zal zijn.

Ik denk dan ook niet dat het snel kan gebeuren gezien de complexiteit, kosten, en gebrek aan praktische toepassing, tenzij het puur gaat om aan te tonen dat je een levend organisme kunt creeren uit levenloze materie, en iemand er veel budget voor over heeft dat te bewijzen.

Overigens wil ik de huidige prestatie er niet mee ondermijnen: als deze bacteria groeien bestaan de nazaten ervan uiteindelijk compleet uit producten gebaseerd op het synthetische genoom, en is het best te verantwoorden om dat synthetische organismen te noemen. Dat levert in ieder geval inzicht op in wat we aan genoom nodig hebben voor een minimal cell, al weet je natuurlijk nooit of dit echt het minimum is aangezien het gewoon een synthetisch genoom van een bestaand organisme betreft, met enkele wijzigingen daarin.

Ik denk dat het nu ook zeer snel mogelijk zal zijn uitgestorven dieren waarvan de dna code terug is gevonden weer tot leven te wekken.

Dat lijkt me eerlijkgezegd heel stug, tenzij het laatste exemplaar onder laboratoriumcondities aan zijn einde kwam. Om zoiets te doen zou je het hele genoom vrijwel foutloos moeten kennen en vervolgens synthetiseren. Bij een dier is dat al snel een miljard of meer basenparen - terwijl dat bij het gebruikte micoplasma in de orde van 1 miljoen ligt.

Vervolgens zou je nog een compatible eicel moeten hebben van een sterk gerelateerde soort, ook omdat je de mitochondria en dergelijke daarvan nodig hebt... dus dat gaat nog wel even duren ](*,)

Tonno

Tonno

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 16:07

they replaced a regular yeast cell’s DNA with the artificially created DNA and the yeast cell began to act like a natural cell would.

Read more: Artificial Life: Scientists Create First Synthetic Living Cell | Inhabitat - Green Design Will Save the World http://inhabitat.com...ic-living-cell/

Dit is niet nieuw, probeer het zo te lezen:
"they replaced a regular heart with [kunsthart] and [de mens] began to act like a natural human being would."

alhoewel de artificiele dna nu op een microniveau aan het gebeuren is, indien de rapport (neuwkeurig) klopt natuurlijk.
“Seek knowledge from the cradle to the grave” (Muhammad)

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 19:48

Eigenlijk benadrukt dit vooral hoe ver ze nog niet zijn. Pas nu en dan nog na veel onderzoek -en experimenteerwerk hebben ze een DNA streng kunnen namaken en in een gelijkaardige cel waar ze normaal in zit inbrengen, bij zowat de eenvoudigste levensvormen. En dan vraag ik me nog af hoe stabiel deze levensvorm nu is, laat staan of hetzelfde proces zomaar zal werken bij complexere levensvormen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2010 - 01:24

Waarom zou het niet werken bij complexeren levensvormen? Het is een kwestie van grotere genomen synthetiseren, maar an sich lijkt me de techniek compleet schaalbaar.

De complete cell-from-scratch is vooral van filosofisch belang denk ik, omdat je dat iets levends gemaakt hebt compleet uit levensloze materie. Overigens twijfel ik er niet aan dat dat mogelijk is, maar het is een complex karwei voor zelfs de simpelste organismen.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 11:51

Waarom zou het niet werken bij complexeren levensvormen? Het is een kwestie van grotere genomen synthetiseren, maar an sich lijkt me de techniek compleet schaalbaar.

Om te beginnen zit je bij bacteriën zonder histonen.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2010 - 12:36

Mee eens. Er worden superlatieven gebruikt terwijl er sprake is van het inbrengen van een kunstmatig gefabriceerde 'blauwdruk' (DNA) in een reeds bestaande cel. Op zich natuurlijk een grote prestatie.

Maar eens deels aangepast copie. Blijkbaar kan dergelijke bacterie ziekte veroorzaken in geiten. Men heeft de delen die oorzaak zijn van deze ziekte uit dit kopie gelaten.
Dit wijst er op dat manipulatie mogelijk is.

Aan de één kant sta ik verstomd over wat mensen kunnen bereiken. Aan de andere kant vind ik het tevens angstaanjagend.
Eric

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8788 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2010 - 13:22

Dat manipulatie mogelijk is lijkt me weinig verbazend, maar dat zou je ook kunnen doen door genen in het bestaande organismen te splicen.

Wat er bijzonder aan is is vooral dat men een stuk synthetisch DNA heeft gemaakt dat zo groot is dat het een compleet genoom omvat. Synthese van stukken DNA is an sich niet zo bijzonder, maar dan gaat het om wellicht tienduizenden basenparen, geen miljoen.

Overigens denk ik dat het ontwikkelen van een minimal cell wel een belangrijke stap is. Daarmee kun je gemodificeerde organismen maken waarvan je bij wijze van spreke precies weet wat ieder basepaar doet, en dat voorkomt risico's bij inzet in het wild.

Tonno

Tonno

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 15:51

Hebben jullie geen verschillen (in details) tussen de rapporten op verschillende nieuwsberichten gemerkt?
Ik denk dat er een nood is aan een uitleg aan de hand van een illustratie. Kan iemand dat?
“Seek knowledge from the cradle to the grave” (Muhammad)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures