Splijtproef beton

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Splijtproef beton

Dag forumgebruikers,

Bij het testen van beton op treksterkte wordt gebruik gemaakt van de splijtproef. De bedoeling is dat een proefstuk (cilinder of kubus) wordt onderworpen aan 2 gelijke geïsoleerde lijnlasten. uit die geïsoleerde lijnlasten ontstaat ,loodrecht op het belastingsvlak, een spanningsverdeling waar splijtTREKspanningen optreden...

meer info: http://www.ooms.nl/pages/research_developm.../slijtproef.htm

(is wel voor asfalt maar is hetzelfde principe als bij beton)

mijn vraag is nu hoe je kunt verklaren dat er TREKspanningen ontstaan in dat proefstuk??

Berichten: 4.502

Re: Splijtproef beton

Als ik de foto bekijk van het asfalt(-beton?) proefstuk, dan zie je een van bovenaf door de splijting bredere verticale scheur ontstaan,waardoor op de grens van het gespleten vlak er nog delen materie aan elkaar blijven zitten door de aanwezige trekvastheid loodrecht op de snede.

Door de taaiheid van asfalt zal het onderste deel ten dele bij de scheur opgerekt worden en wrs. vastgeplakt blijven zitten aan elkaar,verkleving door oa. opgewekte warmte zal de mater ter plaatse in elkaar laten vloeien.

Bij beton zal in de aanvang van de splijting een zelfde situatie ontstaan,maar aangezien beton geen taaie massa is,zal het stuk door de splijting en optredende dwarse trekkrachten gauw uiteen vallen;zo zie ik het! ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Splijtproef beton

Op zich een goede vraag want als je het van een afstandje bekijkt lijkt het om druk te gaan in de kolom materiaal tussen waar het is op gelegd en het druk-stuk. Geen trek maar druk dus.

Ik kan me overigens voorstellen dat als het druk-stuk een wig is, er wel trek ontstaat op het breukvlak.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Splijtproef beton

Ik kan me overigens voorstellen dat als het druk-stuk een wig is, er wel trek ontstaat op het breukvlak.
Correct. Ik zoek een uitleg online wat ik heb geen zin zelf een heel epistel te schrijven ](*,)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Splijtproef beton

Ik kan mij ook wel inbeelden dat er in het breukvlak trekspanningen ontstaan. Deze splijtproef wordt in beton gebruikt voor het bepalen van de treksterkte. Maar mijn vraag is hoe je nu kan verklaren hoe door die geconcentreerde drukkrachten een trekkracht ontstaat in het proefstuk (en zo leidt tot breuk).

Berichten: 117

Re: Splijtproef beton

Ik kan mij ook wel inbeelden dat er in het breukvlak trekspanningen ontstaan. Deze splijtproef wordt in beton gebruikt voor het bepalen van de treksterkte. Maar mijn vraag is hoe je nu kan verklaren hoe door die geconcentreerde drukkrachten een trekkracht ontstaat in het proefstuk (en zo leidt tot breuk).
volgens mij mag je het zo zien: doordat je lijnlasten legt in een vlak, zal het beton in het vlak er loodrecht op willen uitzetten => trek

Berichten: 7

Re: Splijtproef beton

volgens mij mag je het zo zien: doordat je lijnlasten legt in een vlak, zal het beton in het vlak er loodrecht op willen uitzetten => trek


Ik denk ook dat dat de meest logische en verstaanbare verklaring is, bedankt!

Reageer