Chiraliteit van az

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 49

Chiraliteit van az

gegroet,

de natuurlijk AZ (buiten glycine) hebben de eigenschap chirale moleculen te zijn. Dit wil zeggen dat ze een asymmetrisch koolstofatoom bezitten, dus het principe zelf draait om assymmetrie...? maar waarom is glycine niet asymmetrisch, door dit op te zoeken wordt gezegd dat dit komt omdat de zijketen een gewoon H-atoom is wat dus gelijk is met de h-groep die al typisch is voor een AZ. Als ik de structuurformules bekijk van ALLE az zijn deze toch allemaal inclusief glycine asymmetrisch. Mss stel ik mij het verkeerd voor of zit mijn probleem bij het begrip chiraliteit zelf maar zou iemand mij een beetje op weg willen helpen...

dank bij voorbaat.

Berichten: 12.262

Re: Chiraliteit van az

Het chirale centrum van een aminozuur is het koolstofatoom net naast de NH2 groep.

Dit koolstofatoom heeft aan 1 binding de -COOH groep, aan tweede andere de -NH2, aan de derde een -H, en aan de 4e een groep die afhankelijk is van welk aminozuur het precies is... bijvoorbeeld -CH3 voor alanine of -C-SH voor cysteine.

Bij glycine is die laatste groep echter gewoon een -H atoom, dat gelijk is aan het -H atoom van de 'derde' binding, waardoor het geheel niet chiraal is omdat je dus een C atoom overhoudt met 2 gelijke groepen eraan.
Victory through technology

Reageer