Lorentzkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Lorentzkracht

Hallo,

Ik stelde me volgende vraag over de Lorentkracht:

(http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzkracht)

De formule is, in vectorvorm,
\(\vec{F}=q(\vec{v} \times \vec{B})\)
Welke is nu de zin van de snelheid bij een stroomvoerende geleider? Is dat de conventionele stroomzin?

En: we veronderstellen steeds een positieve testlading in onze cursus fysica. De elektronen in een geleider zijn echter geladen. Betekent dit dan dat de zin die je bekomt door een rehterhandregel toe te passen, moet omkeren omdat het om een negatieve lading gaat, of heb ik dat volledig fout?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2.746

Re: Lorentzkracht

Het is historisch gegroeid dat stromen als positieve deeltjes worden gezien. Het is (nog) nergens aangepast naar negatieve deeltjes, de rechterhandregel is dus bedoeld voor positieve deeltjes.

of misschien ben ik verkeerd ...

Berichten: 503

Re: Lorentzkracht

v is de snelheid van het deeltje. Als de stroom via de positieve x as gaat, zal de zin van de snelheid van de elektronen langs de negatieve x as liggen. Als je de juiste v gebruikt ( dus gewoon de snelheidsvector van de elektronen ) is er geen enkel probleem.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzkracht

kijk eens bij geleider.

Daar zie je I = qv. Dus voor positieve ladingen zijn ze in dezelfde richting, voor negatieve ladingen is de zin van I en v omgekeerd.

EDIT: ik realiseer mij juist dat I = qv in eenheden niet kan kloppen... ( is Wiki fout? )

Maar het geeft wel het principe weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Lorentzkracht

De Lorentzkracht is
\(\vec{F}=q\vec{E}+q(\vec{v}\times\vec{B})\)
.

Als het voor laatste gedeelte over electronenstroom gaat dan moet men de zin gevonden met rechterhandsregel omkeren.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Lorentzkracht

Bedankt voor jullie talrijke antwoorden!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer