Discovery channel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 53

Discovery channel

Vroeger had discovery channel goede documentaires, nu zijn ze gevuld met docureallifesoaps, grollen van personen die een interessant en leuk progamma proberen te maken en heel veel reclame. Voor de goede documentaires moet je tegenwoordig bij National Geographic channel zijn.

Maar desondanks volg ik wat series; Deadliest catch, over krabvissen op de beringzee, American loggers, houthakkers familie in Maine, VS, LA Hardhats was leuk, liet zien hoe een gebouw van de grond af werd opgebouwd, en in swordfish wordt gejaagd op hele grote vissen. Kijkt lekker weg, soap voor mannen ](*,) .

Waar verdient DC eigenlijk aan? Want de reclame is voornamelijk voor eigen progamma's.
visionair.nl

Berichten: 37

Re: Discovery channel

zarath schreef:Vroeger had discovery channel goede documentaires, nu zijn ze gevuld met docureallifesoaps, grollen van personen die een interessant en leuk progamma proberen te maken en heel veel reclame. Voor de goede documentaires moet je tegenwoordig bij National Geographic channel zijn.

Maar desondanks volg ik wat series; Deadliest catch, over krabvissen op de beringzee, American loggers, houthakkers familie in Maine, VS, LA Hardhats was leuk, liet zien hoe een gebouw van de grond af werd opgebouwd, en in swordfish wordt gejaagd op hele grote vissen. Kijkt lekker weg, soap voor mannen ;) .

Waar verdient DC eigenlijk aan? Want de reclame is voornamelijk voor eigen progamma's.
Ik ben het ermee eens: Discovery Channel was vroeger even goed of zelfs beter dan NGC, maar nu is het duidelijk omgekeerd. Ook de series die jij opnoemt (Deadliest catch, American loggers, LA Hardhats en Swordfish) vind ik zelf verschrikkelijk. Enkel Mythbusters, Science of the Movies en Ultimate Survival zijn nog de moeite en voor de hoge wetenschap moet je daar niet naar kijken. Af en toe kijk ik ook naar Breaking Point, maar dat is meestal meer spektakel dan wat anders.

Dan kijk ik veel liever naar Earth Investigated, Known Universe, Is it real?, Martian Robots, Cosmic Monsters of de docu's over het Oude Egypte en historische veldslagen op NGC, hoewel ik in Known Universe regelmatig dingen hoor die ik al wel weet en die soms zelfs niet helemaal correct uitgelegd worden. Maar dat is begrijpelijk, ook mensen die niet per se erg wetenschappelijk onderlegd zijn moeten kunnen volgen. Op Discovery lijkt het echter enkel nog reality te zijn dat uitgezonden wordt. En het was nu net de frustrerende overvloed aan reality op andere zenders die mij tot vaste klant van DC (en in mindere mate NGC) had gemaakt.

Qua reclame merk ik niet echt een groot verschil tussen NGC en DC. Ik ben Belg en heb gelezen dat DC vooral 2BE (een commerciële zender) als concurrent ziet. In mijn ogen wint 2BE dan met voorsprong. Ze serveren programma's gelijkaardig aan de goeie programma's op DC, zo was er bijvoorbeeld Deadliest Warrior, waar ik zeer van genoten heb. Spektakel-tv, akkoord, maar wel verdomd goeie. En tenminste geen reality. Bovendien zijn er goeie series zoals House MD en het M!LF en goeie films op 2BE, iets wat DC natuurlijk niet doet maar in plaats van dan met iets beters dan een film te komen, gooien ze er wat reality bij. Spijtig. 2BE is de mannelijke zender die DC zou willen zijn en NGC is de interessante zender die DC was en verwaarloosd heeft. Ze moeten kiezen: ofwel houd je de naam Discovery Channel en ga je terug goeie interessante tv maken, ofwel verander je de naam en wordt je een soort Vitaya meets 2BE.
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.

Berichten: 379

Re: Discovery channel

History HD kan misschien aan je noden voldoen.

Berichten: 37

Re: Discovery channel

History HD kan misschien aan je noden voldoen.
Wat is History HD?

Ik moet wel zeggen: de voornaamste reden waarom Discovery in mijn geval slechter is geworden, is door het feit dat ik geen Discovery Science meer ontving. Ik heb nu dankzij een speciale aanbieding opnieuw het wetenschapskanaal van DC en dat is toch meer mijn soort TV, al moet ik zeggen dat ik het aanbod van National Geographic nog steeds iets beter vind, in die zin dat het gevarieerd én interessant is. Discovery Science heeft heel erg leuke programma's maar misschien toch iets te veel van hetzelfde en soms (vaak) is de balans tussen spektakel en goedgeïnformeerde en verklaarde feiten/wetenschap een beetje te sterk verstoord richting het eerste.

Maar dat is mijn mening maar natuurlijk ;)
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Discovery channel

Ik ben het ermee eens: Discovery Channel was vroeger even goed of zelfs beter dan NGC, maar nu is het duidelijk omgekeerd.


Vroeger is een erg breed begrip. Toen ik het vroeger veel keek (pak 'em beet 1997-1999) was het ook niets anders dan aliens, aliens en nog eens aliens, soms afgewisseld met een sharkweek waarin de hele week alléén máár haaien te zien waren. Daar liep ik na een tijdje niet meer warm van.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 37

Re: Discovery channel

Vroeger is een erg breed begrip. Toen ik het vroeger veel keek (pak 'em beet 1997-1999) was het ook niets anders dan aliens, aliens en nog eens aliens, soms afgewisseld met een sharkweek waarin de hele week alléén máár haaien te zien waren. Daar liep ik na een tijdje niet meer warm van.


Ja da's wel een goed punt ;) Ik heb misschien niet het beste woord gekozen, aangezien die vroeger voor mij nog niet al te lang geleden is. Ik ontvang nog maar iets meer dan een jaar Discovery, dus wat kan ik eigenlijk zeggen over vroeger... ;)

Ik vermoed dat het gewicht van m'n eerste reactie moet omlaag gehaald worden door de nuance van m'n tweede reactie. Ik keek 'vroeger' voornamelijk Discovery Science zonder werkelijk te beseffen dat het om een andere zender ging. Toen die verdween ben ik gaan merken dat DC niet zo bijster interessant is (toch niet zonder Discovery Science). Vandaar dat mijn eerste reactie best met een korrel zout genomen kan worden. Ik vergeleek er in essentie Discovery Channel mét Science met DC op zichzelf. Het tweede is een beduidend slechtere situatie. Maar ik verkies dus wel nog steeds NGC (op zich) boven DC (op zich). Een hoop programma's op Discovery Science kan ik echter wel best smaken.

Een gezonde afwisseling tussen het Science-channel van Discovery en NGC lijkt mij dus momenteel te verkiezen.
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.

Berichten: 6

Re: Discovery channel

Wat ik erg jammer vind is dat ze alles 500 keer herhalen.

En wat de programma's betreft. Ik kijk alleen naar mythbusters, ray mears, survivorman en soms ultimate survival.

Ook vind ik 'the colony' en 'dual survival' wel leuk, maar die worden (nog?) niet in Nederland uitgezonden.

En soms vind ik OCC wel leuk, maar ik vind eerlijk gezegd dat dat niet echt op Discovery thuis hoort.

Berichten: 13

Re: Discovery channel

Discovery Channel staat tegenwoordig voor mij synoniem aan American Chopper. De eerste paar keer dat ik het keek vond ik het wel leuk, maar nu komt het mijn strot uit. Ik kijk eigenlijk alleen nog maar naar NGC.
Are we the last living souls?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Discovery channel

De "gewone" Discovery Channel valt inderdaad nog maar weinig aan te ontdekken. Discovery Science schijnt wel beter te zijn. Het blijft natuurlijk populaire wetenschap en je hoeft er echt geen hoogdravende uitleg over de snaartheorie of nieuwe ontdekkingen in de microbiologie te verwachten ofzo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 37

Re: Discovery channel

De "gewone" Discovery Channel valt inderdaad nog maar weinig aan te ontdekken. Discovery Science schijnt wel beter te zijn. Het blijft natuurlijk populaire wetenschap en je hoeft er echt geen hoogdravende uitleg over de snaartheorie of nieuwe ontdekkingen in de microbiologie te verwachten ofzo.
Jep, Discovery Science is beter maar zoals ik hierboven al eens zei is het inderdaad voornamelijk gevulgariseerde wetenschap en soms ietsje té populair, zodat ze zelfs nog iets fout uitleggen. Maar die populaire wetenschap heeft ook z'n charmes. Bij Mythbusters is Grant Imahara de enige die echt universitaire studies heeft gedaan geloof ik, zodat sommige poepsimpele berekeningen zoals een snelheid als moeilijk worden afgedaan. Toch is het programma heel populair (ook bij mij) omdat het om vraagstukken gaat. Mensen worden aangetrokken door mysteries, raadsels en problemen. Bij de Mythbusters draait het daarom. Dat is wat hen zo populair maakt. En bij Known Universe bvb weet je maar nooit of ze eens wat 'nieuws' vertellen. De naam Discovery is inderdaad wat overdreven, tenzij je geïnteresseerd bent in discoveries van minstens een vijftal jaren geleden. Uiteraard kunnen daar nog steeds dingen bij zijn die je niet wist, maar die zijn dan meestal toch al achterhaald.

Wat ik wel een heel mooi programma vind op DC (in elk geval op het Science kanaal) is Da Vinci's Machines. Dat programma vind ik wel geslaagd. Soms ben ik een beetje bang dat die kerel die op Leo van That 70's Show lijkt het gaat verk**ten, maar uiteindelijk zie je wel hoe de ingenieuze, geniale ontwerpen van Da Vinci tot leven komen. Bovendien toont dit programma aan velen die Da Vinci amper kenden wat een schitterende geest die man had. Daarvoor stem ik wel absoluut af op DC. Anders is het vaak NGC.
Probeer niet betere antwoorden te geven dan wel betere vragen te stellen.

Berichten: 1

Re: Discovery channel

BBC heeft er tegenwoordig heel veel. Een greep uit de medische docu's is The Human Body en Inside the Human Body, beide zijn documentaire reeksen. Ik vind dat Discovery Channel qua kwaliteit minder is geworden, daar moet ik de schrijver van dit onderwerp gelijk in geven. Er zijn een aantal goeie docusites waar je het een en ander nog kan vinden. Een site die ik vrijwel altijd ff check is:

http://docunet.nl

Ik vind dit een chille site omdat de layout en documentaires die erop staan vrijwel altijd in mijn straatje vallen.

Reageer