Springen naar inhoud

Stroom in de geleider?

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2010 - 23:04

Hoi, opnieuw een eenvoudig vraagje over fysica:
lading.png
Is mijn redenering correct?

De stroomvoerende geleider verwijdert dit. Er ontstaat dus een ge´nduceerd magnetisch veld dat op zijn beurt een stroom in wijzerzin opwekt in de rechthoekige geleider, en wel zo dat de twee geleiders dezelfde stroomzin hebben - 2 stroomvoerende geleiders met stroom in dezelfde zin trekken elkaar aan, dus de beweging wordt tegenwerkt?

alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2010 - 23:22

Is mijn redenering correct?

Ja en nee. Je vertelt nergens leugens, (hoogstens druk je jezelf enkele malen wat ongelukkig uit) anderzijds ga je vÚr voorbij het beantwoorden van de vraag. Wat is eigenlijk de bedoeling van jou vraag? (dus niet die uit het kader)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 mei 2010 - 23:30

Nou, ik probeer toch te staven waarom de stroom in wijzerszin loopt. Kan ik dat envoudigweg aantonen door de rechterhandregel te gebruiken? Dus: duim volgens de stroom in de onderste draad, dan volgen mijn vingers de kromming van de magnetische veldlijnen. Dan bekijk ik dit magnetisch veld dat ge´nduceerd is door de bewegende draad en de bovenste kring. Opnieuw dezelfde rechterhandregel toepassen levert een stroom in wjzerszin.

Verder: ik hoor graag waar ik me ongelukkig uitdruk ](*,) Dan kan ik me oefenen om het correcter te verwoorden!
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2010 - 00:20

De stroomvoerende geleider verwijdert dit.

..zich

Er ontstaat dus een ge´nduceerd magnetisch veld

er ontstaat een veranderende fluxdichtheid in de rechthoekige geleider

Inductie is het natuurkundig verschijnsel waarbij over een geleider een elektrische spanning wordt opgewekt wanneer de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld of wanneer een geleider beweegt in een magnetisch veld.

De magnetische fluxdichtheid, ook met de verouderde term magnetische inductie aangeduid, is, zoals de naam al aangeeft, de dichtheid van de magnetische flux, populair uitgedrukt: de magnetische flux per oppervlakte-eenheid. Ze wordt gemeten in tesla, ofwel weber per vierkante meter, of uitgedrukt in basiseenheden Vs/m2
.

dat op zijn beurt een stroom

zˇ dat de flux behouden blijft

in wijzerzin opwekt in de rechthoekige geleider,

en dat wordt gevraagd.

Doordat de richtingen van de magnetische velden van resp. de geleider en de spoel tussen deze beide gelijk zijn, trekken ze elkaar ook aan. Over die kwestie rept de oorspronkelijke vraag echter met geen woord.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2010 - 00:31

Je hebt gelijk, bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures