Springen naar inhoud

Warmte weerstand berekenen

• Log in om te kunnen reageren

S Raak

S Raak

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 08:39

Ik zou graag de warmteweerstand willen berekenen van meerdere materialen (R = d/lamda)

5mm staal lamda: 50
50mm lucht lamda: 0,024
50mm isolatie plaat lamda: 0,038
2mm aluminium lamda: 237

Moet ik voor elke waarde afzonderlijk de R waarde berekenen en dan de waardes bij elkaar optellen zodat ik 1 R waarde krijg?

Alvast bedankt voor de reacties!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 mei 2010 - 08:53

Moet ik voor elke waarde afzonderlijk de R waarde berekenen en dan de waardes bij elkaar optellen zodat ik 1 R waarde krijg?

In principe: ja. Maar omdat één van de lagen lucht is die niet geheel stil zal staan is het in dit geval iets gecompliceerder. Je hebt voor die lucht te maken met twee warmteoverdrachtscoefficienten: één aan de staalplaat en één aan de isolatielaag. Beiden zijn het gevolg van natuurlijke convectie en zullen elk iets in de orde van 5 W/m2.K zijn (mijn natte vinger). De R voor elk daarvan is dan de reciproke daarvan, dus twee keer 1/5 m2.K/W. De dikte van de luchtlaag doet daardoor nauwelijks terzake.
Hydrogen economy is a Hype.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 mei 2010 - 11:27

Voor alle duidelijkheid: de R-waarde van dat boeltje is dus:

R = 0,005/50 (staal) + 1/5 (luchtfilm aan staal) + 1/5 (luchtfilm aan isolatie) + 0,050/0,038 (isolatie) + 0,002/237 (aluminium) = 1,72 m2.K/W

Dus U = 1/R = 0,58 W/m2.K

De U-waarde van 0,29 W/m2.K die je in dat andere topic gebruikt is dus fout. Je hebt blijkbaar gerekend met de luchtlaag als een perfecte isolatie met een lambda van 0,024. Dat is niet juist. Het moet toch duidelijk zijn dat een luchtlaag nooit beter kan isoleren dan een laag isolatiemateriaal van dezelfde dikte. Als dat wel zo was zou immers niemand nog isolatie gebruiken maar gewoon een lege ruimte tussen twee platen.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures