Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

Auto’s die plotseling uit zichzelf gaan remmen, waarvan de motor uitvalt of die juist elke rempoging tegenwerken. En de bestuurder is machteloos. Gevolgen van de sabotage van de computersystemen die in elke moderne auto zitten.


Lees meer ... NRC
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

Nou begrijp ik best het nut van een lees functie voor de garagemedewerker, maar van een schrijffunctie op deze autocomputer kan toch niks positiefs van komen?


Lijkt me raar dat je nieuwe software wil uploaden naar de autocomputer, zeker omdat er in alle software bugjes kunnen zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

Stel, je wilt de auto van de buren saboteren.


Je kunt


a) een spoedcursus programmeren volgen, computernetwerken bestuderen, het raam van zijn auto insmijten, zijn auto met je computer verbinden, binnendringen in het systeem en het herprogrammeren.


b) een suikerklontje in zijn benzinetank doen

c) kauwgom in zijn deurslot doen

d) remkabels doorsnijden


Auto's zijn gemakkelijk te saboteren...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

Op zich is het niet zo vreemd dat er te schrijven valt in de firmware van de boordcomputer. Denk bijvoorbeeld aan chiptuning, of zelfs gewoon een firmware-upgrade als bleek dat er iets niet optimaal functioneerde. Of aanpassingen naar wens van de eigenaar, bijvoorbeeld dat de centrale vergrendeling er automatisch op gaat zodra je bent vertrokken, of de lampen vanzelf aan gaan als je de motor start (bijv ook voor landen waar dat verplicht is of wordt).


Maar zoals hierboven gezegd: er zijn genoeg methoden om een auto te saboteren als je er fysieke toegang toe hebt. Echt problematisch zou het worden wanneer je bijv via een draadloze interface zoiets kunt hacken.


Overigens denk ik dat 'machteloos' sowieso overdreven is: Het is verplicht dat er een fysieke verbinding bestaat tussen rempedaal en remmen, en stuurwiel en voorwielen. Zelfs als alle electronica en hydrolyca het begeeft, kun nog wel tot stilstand komen, al moet je er fors harder voor werken. Als de motor ongewild gas krijgt, heb je altijd nog de koppeling om in te trappen, of desnoods het contactslot om de hele boel uit te zetten. Heel veilig is dat natuurlijk niet, maar als je geen andere optie hebt lijkt het me beter dan de auto zn gang laten gaan totdat je het een of ander met forse snelheid raakt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

317070 schreef:Stel, je wilt de auto van de buren saboteren.


Je kunt


a) een spoedcursus programmeren volgen, computernetwerken bestuderen, het raam van zijn auto insmijten, zijn auto met je computer verbinden, binnendringen in het systeem en het herprogrammeren.


b) een suikerklontje in zijn benzinetank doen

c) kauwgom in zijn deurslot doen

d) remkabels doorsnijden


Auto's zijn gemakkelijk te saboteren...

Maar voor al deze is er zichtbaar schade voor nodig.


Als ik met mijn auto tegen een boom aan rij, waarna de auto in de fik vliegt, zal niemand weten dat er iemand met mijn boordcomputer heeft gesleuteld want die is verbrand.


Voor een suikerklontje moet je de tank klep flink forseren.

Berichten: 12.262

Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

Maar om aan de boordcomputer te sleutelen moet je de auto openbreken, dus dat geeft ook zichtbare schade (in de meeste gevallen althans). Misschien zou iemand van de onderkant ook nog wel bij de bedrading kunnen komen, maar dan moet je de auto een flink eind opkrikken, of met een heftruck even oplepelen ofzo. Uiteraard wel mogelijk, maar niet bepaald onopvallend ](*,)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moderne auto laat zich eenvoudig saboteren

b) een suikerklontje in zijn benzinetank doen
De befaamde Mythbusters hebben aangetoond dat suiker in de benzine helemaal niks doet. Niet ten goede en ook niet ten kwade.

Reageer