Oliewolk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Oliewolk

Iedereen heeft hoogstwaarschijnlijk al gehoord over de verschrikkelijke ramp die zich afspeelt aan de golf van Mexico. Ik heb het inderdaad over het lek bij dat olieplatform die maar niet kan gedicht worden.

Ik wil het hier nu niet hebben over de hoeveelheid van (14x) 800 000liter per dag die verloren gaat. Of over het bestrijden van olie met een product dat nog giftiger is (en die dan nog niet helpt). Maar wel over die zogenaamde gigantische oliewolken die in de oceaan zweven.

Mijn vraag is eigenlijk : Wat is de fysische uitleg dat er oliewolken zijn?

Alvast bedankt

Berichten: 10

Re: Oliewolk

Niemand die hier een (gegronde) verklaring voor geeft ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oliewolk

De verklaring lijkt me niet zo moeilijk (tenzij ik het helemaal mis heb)

Er spuit olie uit een gat in de zeebodem. Olie is lichter dan water, dus stijgt naar de oppervlakte. Maar aangezien het verschil in soortelijke massa niet erg groot is kost dat enige tijd. Door zeestromingen verspreidt de olie zich horizontaal voordat die de oppervlakte bereikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Oliewolk

Blijkbaar zou dat te maken hebben met de Corexit die massaal over de drijvende olie is gespoten. (Volgens HLN dus of dat betrouwbaar is)
Het verklaart niet alleen waarom BP zo liegt over de werkelijke grootte van het lek, maar ook waarom het ondanks een verbod van de Obama-administratie toch blijft doorsproeien met het kankerverwekkende product Corexit. BP sproeit met Corexit aan de oppervlakte, wat mooi is voor de public relations, want het breekt de olievlek op (het lost ze wel niet op) waardoor de fameuze plaatjes van een dikke zwarte laag olie op stranden uitblijft. Bovendien verdient het bedrijf via een omweggetje zelf aan het middel. Maar BP spuit ook Corexit onderwater tegen de lekkende bron. Daardoor komt veel van de olie niet aan de oppervlakte, maar dwaalt in gigantische wolken door de Golf van Mexico. Wat je niet ziet, is er niet en daar kunnen we alvast niet voor beboet worden, redeneren ze bij BP.
http://www.hln.be/hln/nl/7179/Olieramp-Gol...an-Mexico.dhtml
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Oliewolk

Blijkbaar zou dat te maken hebben met de Corexit die massaal over de drijvende olie is gespoten. (Volgens HLN dus of dat betrouwbaar is)
Het lijkt dat idd te doen: http://www.nalco.com/applications/corexit-technology.htm
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer