Springen naar inhoud

Student t verdeling

• Log in om te kunnen reageren

phenomen

phenomen

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 14:18

Hallo,

ivm de student t verdeling

Stel ik kom uit als ik twee gemiddeldes(varianties gelijk) met elkaar wil vergelijken.

Ik kom uit t=1.6.

Dan kijk ik in de tabel voor t-verdeling voor confidentieniveau 95% en 9 vrijheidsgraden,
waar de kritische t-waarde = 2.26. dan concludeer ik dat deze gemiddeldes overeenkomen aangezien mijn t< tkritisch

Nu voor confidentieniveau 80% en 9 vrijheidsgraden is de kritische t-waarde = 1.38
indien ik deze vergelijk moet ik concluderen dat mijn waardes op een 80% confidentieniveau NIET overeenkomen????

dit is toch verre van logisch?
zie ik iets over het hoofd? 95% confidentie zou toch net strťnger moeten zijn?

groeten!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2010 - 10:39

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2010 - 21:06

Hallo,

ivm de student t verdeling

Stel ik kom uit als ik twee gemiddeldes(varianties gelijk) met elkaar wil vergelijken.

Ik kom uit t=1.6.

Dan kijk ik in de tabel voor t-verdeling voor confidentieniveau 95% en 9 vrijheidsgraden,
waar de kritische t-waarde = 2.26. dan concludeer ik dat deze gemiddeldes overeenkomen aangezien mijn t< tkritisch

Nu voor confidentieniveau 80% en 9 vrijheidsgraden is de kritische t-waarde = 1.38
indien ik deze vergelijk moet ik concluderen dat mijn waardes op een 80% confidentieniveau NIET overeenkomen????

dit is toch verre van logisch?
zie ik iets over het hoofd? 95% confidentie zou toch net strťnger moeten zijn?

Volgens mij klopt het precies. Want de test is strenger. Je test of de 2 gemiddelden verschillend zijn. Je toetst de alternatieve hypothese 'de 2 gemiddelden zijn verschillend' tegen de nulhypothese 'de 2 gemiddelden zijn niet verschillend'.
De kritische t-waarde die je geeft wil zeggen, voor het eerste geval: onder aanname van de nulhypothese (geen verschil) zullen 95% van de t-waardes kleiner zijn dan 2.26. Voor een t=1.6 kan de nulhypothese dus niet verworpen worden.

Echter, als de nulhypothese klopt zal 80% van de t-waardes kleiner zijn dan 1.38. In dit geval kun je wel tot een verschil kunnen concluderen. Je bent minder streng: al bij een kleinere t concludeer je tot een significant resultaat. Maar de kans dat je ten onrechte tot een verschil concludeert neemt daardoor natuurlijk toe.

phenomen

phenomen

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2010 - 12:41

Ah!
Het moet nog even bezinken, maar ik denk dat ik nu snap.

Echt bedankt!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures