Overerving bij drosophila

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Overerving bij drosophila

Hallo,

kan iemand mij helpen met dit vraagstuk? is er een van de wetten van Mendel hier toepasbaar? of kan iemand mij anders vertellen welke gedachtegang ik hier moet volgen. ik heb zelf de kruising uitgevoerd maar toen kreeg ik een verhouding van 2:2 in plaats van die 1:1:1:1 verhouding van de opgave dus daar loop ik al vast.

alvast bedankt.
Bijlagen
Picture_7.png
Picture_7.png (35.41 KiB) 279 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Overerving bij drosophila

ik heb zelf de kruising uitgevoerd maar toen kreeg ik een verhouding van 2:2 in plaats van die 1:1:1:1 verhouding van de opgave dus daar loop ik al vast.
<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td] [/td][td]RV[/td][td]Rv[/td][td]rV[/td][td]rv[/td][/tr][tr][td]rv[/td][td]….[/td][td]….[/td][td]….[/td][td]….[/td][/tr]</table>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 339

Re: Overerving bij drosophila

De wetten van Mendel beschrijven in principe slechts overerving van 1 eigenschap. In dit geval gaat het om 2 eigenschappen, die allebei overerven.

In jouw redenering ga je er (denk ik) van uit dat ze allebei op hetzelfde chromosoom liggen (en ook nog eens heel dicht bij elkaar). Maar wat gebeurt er als dat niet het geval is?

Berichten: 188

Re: Overerving bij drosophila

Jan ik snap niet waarom je die kruizing op die manier hebt gedaan, ik had het anders gedaan. kan je me misschien uitleggen waarom het in dit geval op die manier moet? en Gesp ik ging er wel vanuit dat ze op verschillende chromosomen liggen ik weet alleen niet wat er dan precies gebeurt.

Berichten: 188

Re: Overerving bij drosophila

Ik snap het al, dankjewel. is er geen andere redenering om te weten dat het onafhankelijke overerving betreft, of moet ik per se die kruising doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Overerving bij drosophila

of moet ik per se die kruising doen?
je kunt van alles beredeneren. Maar maak zonodig gewoon op een kladje de kruisingstabelletjes die bij de verschillende antwoorden horen, dat is heel vlot gebeurd bij zoiets als dit. Je moet dan wél weten hoe het werkt natuurlijk.....
  • wat spreekt tegen dat het om geslachtelijke overerving gaat?
  • wat spreekt tegen dat er mutaties optreden?
  • wat spreekt tegen dat het onafhankelijk overerft?
  • wat spreekt tegen dat het gekoppelde genen zijn?
Er is maar één stelling waarvoor je geen tegenspraak kunt vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer