Springen naar inhoud

Scheikunde examen vragen

• Log in om te kunnen reageren

lol_nl

lol_nl

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 16:46

Aanstaande woensdag heb ik mijn VWO scheikunde examen. Op mijn school is scheikunde het afgelopen jaar echter niet zo fantastisch gegeven. Bij het doornemen van de syllabus voor dit examen kwam ik behoorlijk wat dingen tegen die we in de les niet behandeld hebben. Een groot deel van de onduidelijkheden heb ik zelf opgelost door naslagmateriaal door te nemen. Er zijn echter nog een paar kleine punten waar ik niet zelf uitkwam.

Bij 42. van de syllabus staat:
* Aangeven op welke wijze de vermoedelijke aanwezigheid van een onverzadigde binding kan worden nagegaan.

Kan dit door middel van het Ďuitlokkení van een additiereactie? Als je bijv. een halogeen, waterstof of water toevoegt aan een koolstofverbinding met een onverzadigde binding, zal er dan altijd een additiereactie optreden?

Bij 45. (over esterbindingen):
- Is voor zowel de vorming als de katalyse van een esterbinding H+ vereist? Of versnelt het enkel het proces?
- Wat is glycerylnitraat (en hoe past dit in het verhaal van esters)?

202. (Stoffen aantonen met redoxreactie)
Hoe kun je de volgende stoffen aantonen mbv een redoxreactie?
- jood
- chloor
- sulfiet
- zwaveldioxide
- waterstof

Ik had bedacht dat je sulfiet en zwaveldioxide misschien kon aantonen door een sterkere oxidator te nemen. Na de reactie zou de oplossing dan zuurder moeten zijn.
Voor jood en chloor kun je bijv. oxidatoren nemen die alleen in zuur milieu reageren. De oplossingen worden hierbij dus minder zuur na reactie met jood of chloor.
Waterstof zou als reductor ontleden in H+ en e- en dus ook voor verzuring zorgen.
Maar er zijn teveel andere stoffen die ook voor een pH-verandering kunnen zorgen, dus zo'n pH-verandering kan toch geen definitieve bepaling van de aanwezigheid van een van deze stoffen zijn?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen voor ik mijn examen heb.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2010 - 16:55

Ikzelf ontbeer de specifieke kennis. Eťn enorm belangrijke tip kan ik je wťl geven: oefen vooral met oude examens. Het is namelijk minder dit soort vakspecifieke kennis waarmee je punten haalt, het is meer lezen en gegevens aan elkaar knopen, in combinatie met BINAS-gebruik en elementaire rekenvaardigheden. Met een foutje onderweg bij gebrek aan kennis ben je vaak niet meer dan 1/4 van de punten voor zo'n vraag kwijt, als je het verder maar consequent oplost. Maar raak je als gevolg van "gebrek" aan parate kennis "in paniek" en stop je met het vraagstuk, dan ben je Šlles kwijt. Beste algemene examentip: zie je het niet direct, sla over en kijk er later nog eens rustig naar. Vaak vallen dan ineens kwartjes. Bovendien heb je onderweg geen energie verspild aan je nutteloos suf zitten piekeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 mei 2010 - 21:35

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures