Controle berekening balklaag (doorbuiging)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Controle berekening balklaag (doorbuiging)

Hallo,

Ik heb in excell een berekening gemaakt voor een houten balklaag om deze op sterkte en doorbuiging te controleren.

Maar ik heb het idee dat er een foutje in zit.

Zouden jullie deze kunnen controleren?!

Zie bijlage. Alvast bedankt.
Bijlagen
Berekening_dak2.pdf
(30.93 KiB) 2591 keer gedownload

Berichten: 55

Re: Controle berekening balklaag (doorbuiging)

aantal dingen :

1) bij belastingcombinatie 2 gebruik je 1,00 kN/m voor de variabele belasting (hoort dat niet 0,48 kN/m te zijn ?)

2) M = q · l2 / 8

of M = F · l / 4 , voor een kracht die in het midden werkt. Aangezien je met een q-last werkt, moet je de 1e gebruiken

3) druk de breedte b uit in h (b = 1/3 h) , dan hoef je niet telkens te werken met aannames over de breedte.

Voor de sterkte-eis kom je uiteindelijk lager uit (180x60 mm)

4)
\( doorbuiging = \frac {5\cdot q \cdot l^4}{384 \cdot E \cdot I}\)
5) q per balk = 1,75 · 0,48 = 0,84 kN/m (dus niet 1,75kN/m waar je mee rekent)

Uiteindelijk kom je dan uit op h=220mm voor de doorbuigings-eis. (oftewel 225x75mm balk)

Berichten: 4.502

Re: Controle berekening balklaag (doorbuiging)

Met mijn balkentestprogramma (Forbtest) kom ik op de volgende resultaten;bekijk dat eens:
Bijlagen
TESTBALK.DOC
(1.45 KiB) 922 keer gedownload

Berichten: 2

Re: Controle berekening balklaag (doorbuiging)

Hallo,

Ik heb iets verder gezocht en ben nu gekomen met de volgende berekening (zie bijlage).

Ben alleen nu op punt van afschuiving. Klopt dit?
Bijlagen
Berekening_dak.xls
(36.5 KiB) 1122 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Controle berekening balklaag (doorbuiging)

Waar tover je aan het eind van de berekening die 1,75 kN/m vandaan bij je doorbuigingsberekening ;verder komt er ineens een limiet van L/400 tevoorschijn,die je dwingt tot een hogere balk.

Voor zover ik het kan beoordelen,komt er alleen een afschuivingsberek.voor aan het begin,later niet meer!

Is wel een heel wetenschappelijk verhaal,ik doe het wat simpeler,maar jij studeert ! ;)

Reageer