Diabetes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Diabetes

Hallo,

ik vroeg me af wat 'suikervrij' precies inhoudt voor een diabetespatiënt:

vb.bij een hoestsiroop met glucose zal insuline nodig zijn, maar wnn er vb. op de bijsluiter staat: bevat siripus simplex(enkelvoudige siroop), fructose, sorbitolsiroop..., kunnen ze die siropen zonder problemen nemen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Diabetes

Omdat de meer medisch geschoolden nog niet reageerden (komt nog wel).

Er zijn verschillende types van diabetes (soms bij ons als suikerziekte vermeld, meer verleden tijd).

Eigenlijk geeft deze pagina een duidelijk overzicht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diabetes_mellitus
De behandeling van diabetes bestaat niet alleen uit medicatie. Het gaat erom de bloedglucosespiegel zo stabiel mogelijk te houden door een combinatie van medicatie, dieet en bewegen. Dat is er ook de reden van dat mensen met diabetes met mate suiker mogen, in tegenstelling tot wat vroeger gedacht werd. Het gaat om de totale koolhydraatinname.

Je hebt de directe waarde van glucose in het bloed die varieert van uur tot uur over de dag, maar die je binnen bepaalde waarden dient te houden, en de gemiddelde waarde over lange periode:

De bloedglucosewaarde, en de behandeling wordt geoptimaliseerd. Naast de concentratie van glucose zelf in het bloed, die van uur tot uur sterk kan wisselen, is er een stof die een weerspiegeling is van de gemiddelde glucoseconcentratie gedurende de afgelopen paar weken, namelijk het HbA1C of geglycolyseerde hemoglobine. Hieraan kan de gemiddelde bloedglucosespiegel over een periode van enkele maanden worden beoordeeld;
In feite moet een diabeet zorgen dat hij een evenwicht bewaard door ingenomen voedsel, en medicatie of insuline. Ook lichaamsbeweging, gewicht, roken, cholesterol dient in het oog gehouden te worden.

Het is echter NIET zo dat inname van suiker (in beperkte mate) direct bedreigend zou zijn. Dus een diabeet durft best wel eens zondigen.

En het hangt ook af van de graad natuurlijk.

Een diabeet die insuline spuit, die past vaak de hoeveelheid korststondig aan aan de omstandigheden. Hier zijn verschillende types in: snelwerkend en langzaamwerkend.

Een diabeet moet trouwens zijn dieet als geheel bezien.
Eric

Berichten: 1.116

Re: Diabetes

Als het gaat om diabetes gaat het echt specifiek om glucose en glucosederivaten die je inneemt. galactose, fructose, lactulose e.d. worden door het lichaam allemaal op andere wijze opgenomen. Het merendeel daarvan wordt, voor zover ik weet, pas in de lever omgezet in glucose.

In de normale fysiologische situatie geeft echter de inname van galactose (maar ook fructose en andere monosacharides) een lichte stijging in bloed-insuline en bloedglucose, al is dit ruim minder dan glucose. Het is niet bepaald de verwachting dat dit bij diabetici anders is (er is een onderzoek bij niet-insuline afhankelijke diabetici, die dit aantoont uit 1993).

Ik zou het gewoon eens aan een internist voorleggen (als het jezelf betreft) of zelf eens kijken wat er met je bloedsuiker gebeurt als je voedsel inneemt met veel galactose, fructose, o.i.d. ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Diabetes

bevat siripus simplex(enkelvoudige siroop), fructose, sorbitolsiroop..., kunnen ze die siropen zonder problemen nemen?


Hier een artikeltje over de consumptie van fructose onder diabetici.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 14

Re: Diabetes

Dankjewel!

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Diabetes

appel122 schreef:Hallo,

ik vroeg me af wat 'suikervrij' precies inhoudt voor een diabetespatiënt:

vb.bij een hoestsiroop met glucose zal insuline nodig zijn, maar wnn er vb. op de bijsluiter staat: bevat siripus simplex(enkelvoudige siroop), fructose, sorbitolsiroop..., kunnen ze die siropen zonder problemen nemen?

Groetjes
Zou nog willen zeggen, Dat het wel verschil maakt: Snelle suikers, en andere Koolhydraten, zoals brood e.d.

komt niet een grote stoot direckt. Sorbitol wordt niet verteerd, dus kan vrij genomenworden. Is wel wat laxerend,

en enkelen zijn allergisch voor dit en andere suikers.

Berichten: 59

Re: Diabetes

appel122 schreef:Hallo,

ik vroeg me af wat 'suikervrij' precies inhoudt voor een diabetespatiënt:

vb.bij een hoestsiroop met glucose zal insuline nodig zijn, maar wnn er vb. op de bijsluiter staat: bevat siripus simplex(enkelvoudige siroop), fructose, sorbitolsiroop..., kunnen ze die siropen zonder problemen nemen?

Groetjes
De diabeet zal alle koolhydraten die hij binnenkrijgt "in evenwicht moeten brengen" met de hoeveelheid insuline die hij/zij spuit.

Enkelvoudige koolhydraten ("suikers") worden sneller opgenomen dat de koolhydraten in bv brood en zullen dus ook sneller een grotere verhoging van de bloedsuiker geven.

Maar bij medische siropen gaat het in zijn algemeen om 1 of 2 eetlepels. Daar kan m.i. nooit zoveel suiker inzitten dat daardoor de bloedsuikers ontregeld raken.

Overigens heeft de apotheker een geneesmiddel waarschuwingssysteem. Als je altijd je geneesmiddelen bij dezelfde apotheek haalt, zal het systeem zeker waarschuwen bij te verwachten probelemen.

Berichten: 1.116

Re: Diabetes

Overigens heeft de apotheker een geneesmiddel waarschuwingssysteem. Als je altijd je geneesmiddelen bij dezelfde apotheek haalt, zal het systeem zeker waarschuwen bij te verwachten probelemen.
O, sinds wanneer staan dergelijke dingen er in? Denk je echt dat een apotheker voor zoete hoestsiroop een waarschuwing gaat krijgen omdat de patiënt per ongeluk een diabeter is?

Afgezien dat ik met een pak suiker hetzelfde resultaat behaal als met een overdosis van die hoestsiroop, zijn veel systemen zelfs nog niet eens zover dat ziektebeelden worden gekoppeld aan bijwerkingen. Alleen interacties en allergieën wordt vaak op gechecked. Een middel als prednison bijv. is van bekend dat het je spuitschema en je mooie bloedsuikers helemaal om zeep helpt. Echter nog nooit een apotheker gehoord die daar meer aan wijdde dan: Je zult mogelijk iets meer moeten bijspuiten...

Maar het zou kunnen zijn dat ik nog niet helemaal op de hoogte ben van de nieuwste systemen...

Reageer