Springen naar inhoud

Sterkteleer-momenten

• Log in om te kunnen reageren

floeren

floeren

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2010 - 14:53

Hallo,

Stel je hebt een staaf die langs de linkerkant ingeklemd is, en aan de rechterkant op het uiteinde van de staaf een doodgewone kracht F die naar beneden staat.

Wanneer je de balk doorknipt en je kijkt naar de rechterkant krijg je de afbeelding in de bijlage.

Als ik mijn momentenvergelijking schrijf en ik leg mijn nulpunt aan de linkerkant van het doorgeknipte stuk dan krijg ik volgende vergelijking:

- Mz + F*x = 0

Waarom - Mz? Omdat ik dacht dat ze negatief moest genomen worden omdat ze tegenwijzerzin draait
Waarom + f*x? Omdat ik dacht dat ze wijzerzin draaide en op die manier positief moet genomen worden.

Mijn cursus beweert het tegendeel... nl. Mz +F*x = 0

Kan iemand mij helpen aub?

Bijgevoegde afbeeldingen

• moment.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2010 - 15:16

- Mz + F*x = 0 is equivalent aan Mz - F*x = 0 . Dus dat maakt al niet uit.

Mz +F*x = 0 kan, afhankelijk van de tekenconventie voor de snedekrachten. Welke gebruiken jullie?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

floeren

floeren

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2010 - 15:20

- Mz + F*x = 0 is equivalent aan Mz - F*x = 0 . Dus dat maakt al niet uit.

Mz +F*x = 0 kan, afhankelijk van de tekenconventie voor de snedekrachten. Welke gebruiken jullie?

Geen idee eigenlijk. Ik weet juist dat Mz negatief is al het tegenwijzerzin draait.
Zou het kunnen dat we dat moment gewoon positief moeten veronderstellen omdat dat nog onbekend is?

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2010 - 15:22

Je werkt niet met gewone momenten maar met buigmomenten. Zegt dit je niets: het buigmoment is positief indien er trek optreedt in de onderste vezels?

(Gangbare conventie maar o.a. UGent doet het andersom en heel wat Engelstalige literatuur)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

floeren

floeren

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2010 - 15:24

ja, dat zegt me iets. Dus is het eigenlijk wel juist als ik het gewoon positief veronderstel en de vergelijking opbouw als volgt:

Mz + F*x = 0

jhnbk

jhnbk

• >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2010 - 15:32

Ja dat klopt. Als je dan een snede maakt heb je twee gevallen:
  • Rechtse deel behouden => plaats Mz in wijzerzin
  • Linkse deel behouden => plaats Mz tegenwijzerzin
(Mz is buigmoment Mb, moment rond de z-as van de balk)

Jij hebt dus het eerste geval dus is Mz + F*x = 0 correct.

floeren

floeren

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 mei 2010 - 15:33

ok, hartelijk bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures