Bereken paallengte houten funderingspaal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Bereken paallengte houten funderingspaal

Daar kennis en ervaring is "vergrijsd" en ik met Google er ook niet meer uitkom het volgende.

Wie kan mij een eenvoudige formule of vuistregel geven voor het bepalen van de lengte van

houten funderingspalen voor een vlonder/terras.

Gebruik Azobe palen 10 x 10 x ..?. cm. Grondslag zandpakket > 200 cm.

In verleden heeft iemand mij voor gerekend (andere situatie) bij paal 10 x 10 x 100 cm met gegeven

P verticaal is 5,46 kN (waar deze waarde vandaan komt kan ik niet terug vinden of gelijk totale belasting liggers ?) in dit voorbeeld paal in klei.

T kleef 5460/(400 x 1000) = 0,0135 N/mm2 wat toelaatbaar geacht wordt

Vraag:

- 5,46 kN = totale belasting liggers, in mijn voorbeeld 2.84 kN/m2 ja/nee ?

- waar of hoe bereken ik de toetsingswaarde

Algemeen:

Totale belasting op liggers 2,84 kN/m2 (incl. veiligheidsklasse II en veranderlijke belasting terrassen);

Terras l. = 680 cm, br.= 310 cm, planken 0.028 cm en liggers h.o.h. 80 cm verdeeld over l;

Volume gewicht Azobe balken 1.060 kg/m3, Bangkirai planken 930 kg/m3.

Waarom terras niet op staal......... daar een gedeelte (100 cm) boven waterpartij is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bereken paallengte houten funderingspaal

Er wordt nog niet hard gelopen op deze vraag. Volgens mij komt dat omdat dit niet zo eenvoudig ligt.

Ik denk dat de oplossing ligt in proefondervindelijk bepalen. En wel met een techniek die in de heiwereld kalenderen wordt genoemd. Daarbij bepalen ze de zakking van een paal in relatie met het aantal slagen. Kan op twee manieren: of je bepaalt hoeveel slagen je nodig hebt om de paal b.v. 25 cm te laten zakken, of je bepaalt hoeveel de paal zakt bij b.v. 30 slagen. Daarbij is het wel belangrijk dat de slagkracht enigszins reproduceerbaar is, d.w.z. dat je met het heiblok steeds van dezelfde valhoogte uitgaat.

In het verleden heb ik gezien dat dit op een simpele manier werd gedaan. Als ze dachten dat de paal wel ongeveer op stuit stond werd er een krijtstreep op de paal gezet tegenover een merkteken op de heistelling. Na 30 klappen werd gemeten hoeveel de paal was gezakt. Was het minder dan de normwaarde, dan stopten ze. Was het meer dan kwam er een nieuwe krijtstreep op de paal en volgden nog 30 slagen.

Berichten: 5

Re: Bereken paallengte houten funderingspaal

klazon schreef:Er wordt nog niet hard gelopen op deze vraag. Volgens mij komt dat omdat dit niet zo eenvoudig ligt.

Ik denk dat de oplossing ligt in proefondervindelijk bepalen. En wel met een techniek die in de heiwereld kalenderen wordt genoemd. Daarbij bepalen ze de zakking van een paal in relatie met het aantal slagen. Kan op twee manieren: of je bepaalt hoeveel slagen je nodig hebt om de paal b.v. 25 cm te laten zakken, of je bepaalt hoeveel de paal zakt bij b.v. 30 slagen. Daarbij is het wel belangrijk dat de slagkracht enigszins reproduceerbaar is, d.w.z. dat je met het heiblok steeds van dezelfde valhoogte uitgaat.

In het verleden heb ik gezien dat dit op een simpele manier werd gedaan. Als ze dachten dat de paal wel ongeveer op stuit stond werd er een krijtstreep op de paal gezet tegenover een merkteken op de heistelling. Na 30 klappen werd gemeten hoeveel de paal was gezakt. Was het minder dan de normwaarde, dan stopten ze. Was het meer dan kwam er een nieuwe krijtstreep op de paal en volgden nog 30 slagen.
Hallo.

Methode is mij bekend uit de boeken, echter het is kleinschalig voor mij zelf, dus ook meer gevoelsmatig

qua maatvoering, neem nu palen van 10x10x200. Ik wilde echter achter de berekening komen vandaar mijn wat uitgebreide gegevens.

Henri I

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bereken paallengte houten funderingspaal

...neem nu palen van 10x10x200.
Ik neem aan dat je met die 200 bedoelt dat de palen 2 meter lang zijn. Is dat niet een beetje kort? Ik weet niet waar je woont, maar op de meeste plaatsen in Nederland kom je zo bij lange na niet op een draagkrachtige onderlaag.

Berichten: 389

Re: Bereken paallengte houten funderingspaal

Een vuistregeltje om heel snel te rekenen voor huis-tuin-keukengebruik, is dat uw paal 8 keer de dikte in de draagkrachtige grond moet zitten. Gij hebt zand zitten op 2m diepte? In dat geval 80 cm in het zand, dus 2,8m diep in de grond.

Als we dan rekenen:

draagkracht van paal = wrijving aan mantel + weerstand op punt.

Weerstand op punt:

In het zand, nemen we een matig los zand, 4MPa conusweerstand.

Een mogelijk regeltje: draagkracht = conusweerstand/10. Dus 0,4MPa of 400 kN/m².

De oppervlakte van uw punt is 0,1*0,1m² = 0,01m².

De draagkracht van uw punt is dus 0,01m²*400kN/m² = 4kN.

De kleef aan de mantel:

Voor huis tuin en keukengebruik kunnen we weeral cru te werk gaan:

Stel een klei met conusweerstand 1MPa (slappe klei dus).

Een empirisch regeltje is kleef = qc/150. Dus de kleef van de klei is dan 1/150 MPa = 6,6kN/m².

Uw paal zit 2m doorheen de klei. De oppervlakte van uw paal is dus 0,1m*2m*4zijden = 0,8m².

Dus de wrijving is 6,6kN/m²*0,8m² = 5,3kN.

Idem voor de 80 cm die in het zand zit, maar dan voor zand. Conusweerstand van 4MPa.

Kleef is dus 21kN/m².

Of voor 0,8*0,1*4 = 0,32m²

dus 21kN/m²*0,32m² = 6,8kN/m².

Allemaal samentellen geeft 16,1 kN. Een veiligheidsfactor van 3, dus zo een 1 paal kan 5,3kN dragen. Pakt dus palen van 3m, dan zit ge zeker goed.

(tis te zeggen, zo versta ik het uit http://ftp.vub.ac.be/~fdesmedt/Grondmechanica.pdf)

Berichten: 5

Re: Bereken paallengte houten funderingspaal

Kalkoen schreef:Een vuistregeltje om heel snel te rekenen voor huis-tuin-keukengebruik, is dat uw paal 8 keer de dikte in de draagkrachtige grond moet zitten. Gij hebt zand zitten op 2m diepte? In dat geval 80 cm in het zand, dus 2,8m diep in de grond.

Als we dan rekenen:

draagkracht van paal = wrijving aan mantel + weerstand op punt.

Weerstand op punt:

In het zand, nemen we een matig los zand, 4MPa conusweerstand.

Een mogelijk regeltje: draagkracht = conusweerstand/10. Dus 0,4MPa of 400 kN/m².

De oppervlakte van uw punt is 0,1*0,1m² = 0,01m².

De draagkracht van uw punt is dus 0,01m²*400kN/m² = 4kN.

De kleef aan de mantel:

Voor huis tuin en keukengebruik kunnen we weeral cru te werk gaan:

Stel een klei met conusweerstand 1MPa (slappe klei dus).

Een empirisch regeltje is kleef = qc/150. Dus de kleef van de klei is dan 1/150 MPa = 6,6kN/m².

Uw paal zit 2m doorheen de klei. De oppervlakte van uw paal is dus 0,1m*2m*4zijden = 0,8m².

Dus de wrijving is 6,6kN/m²*0,8m² = 5,3kN.

Idem voor de 80 cm die in het zand zit, maar dan voor zand. Conusweerstand van 4MPa.

Kleef is dus 21kN/m².

Of voor 0,8*0,1*4 = 0,32m²

dus 21kN/m²*0,32m² = 6,8kN/m².

Allemaal samentellen geeft 16,1 kN. Een veiligheidsfactor van 3, dus zo een 1 paal kan 5,3kN dragen. Pakt dus palen van 3m, dan zit ge zeker goed.

(tis te zeggen, zo versta ik het uit http://ftp.vub.ac.be/~fdesmedt/Grondmechanica.pdf)
Hallo

Sorry van mijn late reactie maar in ieder geval bedankt en ik heb weer wat geleerd.

Heb de volgende vragen:

- qc / 150, geldt deze waarde 150 ook voor zand en andere grondsoorten ?

- waarde 21 kN/m2…..? ik kom op 4 Mpa / 150 = 0,3 kN/m2 ?

Gr. Henri I

Berichten: 389

Re: Bereken paallengte houten funderingspaal

4 MPa = 4 000 000 N/m²

(4 000 000 / 150) N/m² = 26666 N/m² = 26,6 N/m²

Ik heb mij dus zelf ook vergist om één of andere rare reden ;) . Dus die 21kN/m² moet 26kN/m² zijn. En dan moet de rest van de berekening ook aangepast worden, waardoor uw paal dan ongeveer 6 kN kan dragen.

Delen door 150 geldt voor gronden tot 10 MPa (dus klei, leem en middelmatig los zand).

Boven de 20 MPa, deelt men door 200 (dus zeer dicht gepakte zanden of rotsen).

Tussen de 10 en de 20 MPa neemt men waarden lineair tussen 150 en 200.

Reageer