Energiebalans sjoelschijf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Energiebalans sjoelschijf

Hoi allemaal!

Ik kom niet helemaal uit deze vraag.. ?

Kunnen jullie mij misschien helpen?

Ik moet een energiebalans opstellen...

Het verhaaltje staat hieronder

Alvast bedankt!


De sjoelschijf wordt over de plank weggeschoten door het elastiekje. Daartoe wordt de sjoelschijf tegen het elastiek aangehouden en naar achteren getrokken. Een uitgerekt elastiekje heeft een veerenergie Ev van:

Ev=1/2*Cv*u²

Wanneer de sjoelschijf nu wordt losgelaten vindt er een energieomzetting plaats. De veerenergie wordt omgezet in kinetische energie (de schijf krijgt steeds meer snelheid) en wrijvingsarbeid. Uiteindelijk komt de sjoelschijf weer stil te liggen en is de kinetische energie 0J geworden. De schijf is over een afstand s verplaatsten de wrijvingskracht heeft dus ook over die afstand s arbeid verricht.

Stel de energiebalans op voor deze beweging. Het beginpunt is de situatie waarbij het elastiek is uitgerekt. Het eindpunt is de situatie waarbij de schijf tot stilstand is gekomen. Neem aan dat de wrijvingskracht constant is tijdens de beweging.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Energiebalans sjoelschijf

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Verder willen we je vragen om iets meer informatie te geven over de opdracht. Wat heb je zelf al geprobeerd, waar loop je op vast, dat soort dingen. We zijn immers geen huiswerkmachine, maar als jij wat moeite stopt in een goede vraagstelling, dan wordt je hier met plezier geholpen!

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2

Re: Energiebalans sjoelschijf

Hey,

Sorry dat ik wat vaag was.

Mijn probleem is dus dat ik een energiebalans moet opstellen n.a.v dit verhaaltje:


De sjoelschijf wordt over de plank weggeschoten door het elastiekje. Daartoe wordt de sjoelschijf tegen het elastiek aangehouden en naar achteren getrokken. Een uitgerekt elastiekje heeft een veerenergie Ev van:

Ev=1/2*Cv*u²

Wanneer de sjoelschijf nu wordt losgelaten vindt er een energieomzetting plaats. De veerenergie wordt omgezet in kinetische energie (de schijf krijgt steeds meer snelheid) en wrijvingsarbeid. Uiteindelijk komt de sjoelschijf weer stil te liggen en is de kinetische energie 0J geworden. De schijf is over een afstand s verplaatsten de wrijvingskracht heeft dus ook over die afstand s arbeid verricht.


Dit is dus de vraagstelling:

Stel de energiebalans op voor deze beweging. Het beginpunt is de situatie waarbij het elastiek is uitgerekt. Het eindpunt is de situatie waarbij de schijf tot stilstand is gekomen. Neem aan dat de wrijvingskracht constant is tijdens de beweging.

Extra informatie: In deze energiebalans kun je zien dat s en u de enige variabelen zijn. De rest zijn constanten. Wanneer we voor verschillende waarden van u de afstand s opmeten kunnen we de wrijvingskracht bepalen.(Zo moet die balans eigenlijk zijn..)

Ik heb tot zover dit Ev (dit is dus 1/2*Cv*u²) = Fwr + s , hier loop ik vast.. is dit goed? zo ja is Fwr geen variabele zoals uit het verhaaltje hierboven blijkt?

;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Energiebalans sjoelschijf

Ev (dit is dus 1/2*Cv*u²) = Fwr + s , hier loop ik vast.. is dit goed?
nee, hier klopt iets niet. Hier staat "energie = kracht + afstand", dat kan dus nooit goed zijn.

je begint met veerenergie 1/2*Cv*u², en uiteindelijk is al die energie omgezet in warmte via de wrijvingsarbeid. En die bereken je niet met F+s
zo ja is Fwr geen variabele zoals uit het verhaaltje hierboven blijkt?
Het woord variabele kun je op meerdere manieren gebruiken, pas ermee op.

Voor de goede orde, Fwr is in dit proefje géén variabele, in de zin dat we die , als je tenminste niet tussen twee proefjes in aan je sjoelsteen of je ondergrond gaat zitten prutsen, constant kunnen veronderstellen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer