Onverklaarbare pijn is niet altijd ingebeeld

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

Onverklaarbare pijn is niet altijd ingebeeld

http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/h...5/xmfid/12.aspx


Wanneer artsen voor chronische pijnklachten geen oorzaak kunnen vinden in de spieren of gewrichten, durven ze hun patiënten wel eens naar huis sturen met de boodschap dat de pijn gewoon ‘tussen hun oren’ zit. Volgens Jo Nijs van de vakgroep Menselijke Fysiologie van de Vrije Universiteit Brussel hebben ze daar vaak letterlijk gelijk in, want voor een aantal schijnbaar onverklaarbare pijnen bestaat er wel degelijk een wetenschappelijke verklaring: ze zijn een gevolg van een overgevoelig centraal zenuwstelsel, dat de hersenen en het ruggenmerg omvat
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Onverklaarbare pijn is niet altijd ingebeeld

Ik heb eigenlijk nogal wat moeite met de term 'ingebeeld'. Voor mij staat die gelijk met: 'jij voelt helemaal geen pijn, je beeldt je alleen maar in dat je pijn voelt.' Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen met onverklaarbare pijn wel degelijk pijn voelen en vaak even erg als iemand die pijn heeft omwille van een bekende somatische oorzaak. Alleen is het zo dat bij een deel van hen de pijn vooral een psychologische oorzaak heeft. Om het met een eenvoudig voorbeeld uit te drukken: stress kan ervoor zorgen dat we onze spieren automatisch gaan opspannen thv. onze nek en hoofd. Spieren die een lange tijd aangespannen worden, gaan na een tijdje pijn doen. Je moet maar eens proberen om een tijdlang jouw biceps op te spannen, na 5' ga je merken dat jouw arm behoorlijk begint pijn te doen. Of, thv. de nek of het hoofd, zal die spierspanning ertoe leiden dat je eventueel last begint te krijgen van spanningshoofdpijn, de meest frequente reden van hoofdpijn. Deze pijn is helemaal niet ingebeeld, zoals we allemaal weten. Nochtans is ze heel erg gelinkt aan spanning of stress en zou ze dus omschreven kunnen worden als 'ingebeeld'.


Verder hebben we het dan nog niet over die vele vormen van pijn waarvan we nog niet weten of kunnen vaststellen waaraan ze gelinkt is, maar die wel degelijk een somatische oorzaak kent.

Ook kan je trouwens een psychische oorzaak nooit los kan zien van een somatische oorzaak. Geest en lichaam beïnvloeden elkaar voortdurend, dus is een opsplitsing gewoon kunstmatig, maar niet reëel.

Bovendien beïnvloedt stress ook nog op andere manieren dan alleen maar via spierspanning, ons lichaam. En deze andere manieren zullen vermoedelijk ook weer kunnen leiden tot meer pijn.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer