Expressievectoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Expressievectoren

Hallo,

ik zit met een vraag!

ik weet niet echt of het een geschikte vraag is, maar het is een vraag over het vak, moleculaire biologie.

misschien dat iemand mij kan helpen?

Het zit in het hoofdstuk over DNA technologie, en men spreekt van expressie van eiwitten in eukaryote en prokaryote cellen, dat dat in deze cellen kan gestimuleerd worden.

men spreekt ook over prokaryote expressievector en eukaryote expressievector.

kan iemand mij vertellen wat dit precies is, want ik zoek me gek op internet!

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Expressievectoren

Een vector is een medium/middel dat je gebruikt om een stuk genetisch materiaal in een cel te krijgt. Als de basis behandeld wordt gaat het vaak om plasmidevectoren maar ook een virus kan een vector zijn. Voor een prokrayoot heb je dan een bacteriofaag nodig, voor een eukaryoot natuurlijk niet.

Wiki weet meer ;)

In plasmidevectoren zit het verschil tussen eu- en prokaryoot hem o.a. in de promotor en bijvoorbeeld een Kozak sequentie (eukaryoot) tegen een Shine-Dalgarno sequentie (prokaryoot). Poly-A staarten, etc.

Wat je dan ook nodig hebt om een cel zo ver te krijgen dat alles werkt en dat het gen dat je erin stopt ook werkelijk tot expressie komt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 72

Re: Expressievectoren

Hey,

Het zou mij verbazen indien je geen info vindt over expressievectoren op het internet maar hier is een beknopt overzicht.

Een expressievector is vaak een plasmide waar een gen naar interesse ingebracht wordt. Daardat dit plasmide een specifieke promotor bevat kun je dit gen dat expressie brengen.

Dit is uiteraard een zeer beknopte uitleg

Reageer