Bungeejump door het midden van de aarde?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Bungeejump door het midden van de aarde?

Kan ik als:

De aarde rond zou zijn.

Er geen zijwaartse kracht was door rotatie.

Niks met temperaturen en zo.

Geen andere factoren dan de massa van de aarde en van mijzelf.

Springend in een gat, vanaf het aardoppervlak,door het middelpunt van de aarde uitkomen aan het andere eind en daar bij wijze van spreken de rand vast kunnnen pakken omdat ik daar precies tot stilstand kom.

Zuiver theoretische vraag dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Ja dat kan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Ja.

Wet behoud energie: mgh+1/2mv²=mgR R straal aarde. Als h=R v=0, als h=0 dan v is max. in midden aarde.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 306

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Nee sorry,

Je zou in het midden van de aarde blijven hangen dankzij de zwaartekracht

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Je zou in het midden van de aarde blijven hangen dankzij de zwaartekracht
Fout.

Het systeem is volledig gelijk wanneer je de zwaartekracht vervangt door een veer die je enerzijds in het midden van de aarde vast hangt en anderzijds aan het object aan het oppervlak. De kracht neemt lineair toe met de afstand tot het centrum. Je maakt dus -in geïdealiseerde omstandigheden- een perfecte harmonische beweging, met maximale snelheid in het centrum en snelheid 0 aan beide oppervlaktes.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Ik ben het met Bart eens. Het kan.

Als we de straal van de aarde op R stellen, en we vertrekken vanuit het middelpunt van de aarde recht omhoog totdat de het aardoppervlak bereiken, dan zal de zwaartekrachtversnelling g lineair toenemen met de afstand.

Dus zitten we op een afstand 1/2R dan is de zwaartekrachtversnelling daar gelijk aan 1/2.g

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Je gaat een harmonische trilling uitvoeren met amplitude R en en met trillingstijd t = 2*pi*wortel(R/g).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Deze topic past beter in het natuurkundeforum en is daarom verplaatst
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Je gaat een harmonische trilling uitvoeren met amplitude R en en met trillingstijd t = 2*pi*wortel(R/g).
Een verrassende bijkomstigheid van die harmonische trilling is dat de val door de tunnel exact even lang duurt als de halve omloop van een satelliet om de aarde (op zeeniveau).

Als de tunnel dient om middels een vrije val snel en gratis (gratis in de zin van: geen brandstof nodig voor de vrije val) de andere kant van de aarde te bereiken dan is de satelliet dus een gelijkwaardig alternatief.

Dan zou ik kiezen voor de reis met het mooiste uitzicht. 1

Berichten: 76

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Als je uit gaat van geen wrijvingen zul je exact even ver van het middelpunt zijn aan de andere kant, zoals hier al is gezegd.

Je krijgt eerst een versnelling tot het middelpunt. Daar heb je gedurende de afstand R (straal van aarde) een versnelling gekregen van grootte g. Op het moment dat je in het midden bent is je versnelling 0. Daarna ga je van het middelpunt af en is je versnelling -g (je remt door de zwaartekracht).

Doordat je exact in het midden zat zul je dus precies aan de andere kant terecht komen op de zelfde afstand van het middelpunt als je begon. Jezelf aan een rand "vastgrijpen" zou in dit geval dus niet eens nodig zijn, tenzij je de rand ook losliet.

Zoals gezegd voer je een soort trilling uit, die je vervolgens wilt onderbreken door de rand vast te pakken. Anders zou je tot in de eeuwigheid doortrillen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Bungeejump door het midden van de aarde?
Als je uit gaat van geen wrijvingen zul je exact even ver van het middelpunt zijn aan de andere kant, zoals hier al is gezegd.
Je zult zonder wrijving zelfs een stukje boven het oppervlak van de andere kant uit geworpen worden door de extra versnelling van het afrollende bungee touw. ;)

Berichten: 76

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Je zult zonder wrijving zelfs een stukje boven het oppervlak van de andere kant uit geworpen worden door de extra versnelling van het afrollende bungee touw. ;)


Waarom? Die massa werd verwaarloosd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Als het touw ook een hypothetische massaloosheid heeft werkt het inderdaad niet.

Berichten: 76

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Als het touw ook een hypothetische massaloosheid heeft werkt het inderdaad niet.

Geen andere factoren dan de massa van de aarde en van mijzelf.


Satisfied?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Bungeejump door het midden van de aarde?

Uhmm, denk je dat het veel uitmaakt? Deze vraag heeft zo'n hoog filosofisch karakter en zo'n lage werkelijkheidswaarde dat het me leuk leek daar een extra hypothese in te gooien. Misschien voldoet deze niet exact aan de startvoorwaarden, maar ik denk zelf niet de de TS initieel met "geen" andere massa's" het bungeetouw in zijn achterhoofd had. Ik plaatste niet voor niets een knipoog achter mijn stelling, ik had niet het idee een revolutionaire nieuwe opening of een fout in de eerder gevoerde discussie gevonden te hebben.

Reageer