Accu kiezen voor amorfe zonnemat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Accu kiezen voor amorfe zonnemat

Voor een enkel amorf zonnepaneel, moet ik uitrekenen welke accu en inverter ik hieraan moet koppelen.

Als Werktuigbouwer ben ik echter beperkt onderbouwd in electra leer.

wat ik dus zoek is voor een voorbeeld als onderstaand. Een accu en een inverter voor het omzetten van 33 V naar 230 V

Gegevens van het zonnepaneel.

A= 2,16 m2

750 W/m2 nemen we als gemiddelde zonnestraling gedurende een periode van 10 uur ( 36000 sec)

Imax = 4,1 A

2,16*750 =1620 Watt

1620 * 0,08 = 130 W of 130 J/s ( 0,08 is rendement amorf aangenomen op 8%)

130 J/s * 36000 ( 10 uur) = 4,64 MJ

4,64 MJ / 3,6 = 1,29 kWh ( 1 kWh = 3,6 MJ)

Dit paneel kan dus op deze voorbeeld dag 1,29 kWh produceren.

Maar hoe nu verder van poly lithium ion accu is bekend dat ze :

Energie/massa 130–200 Wh/kg

Energie/inhoud 300 Wh/l

Vermogen/massa max. 2800 W/kg

Kunnen opslaan

1,29 kWh / 200 Wh = 6,45 kg batterij ( zonder verliezen enz) http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-polymeer-accu

Voor lood geldt volgens

1,29 Kwh / 30 = 43 kg aan accu's

Hoe kies ik nu verder een inverter, (als ik met voorgaande berekening op de goede weg ben.).. om naar 230 V te komen. Uitgaande van Poly lithium ion accu. Verliezen mogen verwaarloosd worden ( ideaal scenario)

Berichten: 3

Re: Accu kiezen voor amorfe zonnemat

Wij werken met Laadregelaars welke worden aangesloten op de PV panelen en accu. Deze zijn zeer efficient. Hiermee worden de accu's optimaal opgeladen.

De formules die je voor de rest hanteert kloppen aardig.

Door de inverter aan te sluiten op een accu en alleen aan te zetten als hij echt nodig is om 230 volt te leveren is het energie verlies veel geringer.

Je moet dus een inverter kiezen welke past bij de capaciteit van je batterij.

Bijvoorbeeld , een accu die max 50 Ampere kan leveren op 12 volt , geeft een inverter die max 600 watt levert. Makkelijk te kiezen en vinden bij Conrad.

Groeten en succes met je opdracht !

Met zonnige groet,

Wijnand Schouten

MetDeZon B.V.

Ticket History

Reageer