Springen naar inhoud

Kweken tuinkers ph waarde

• Log in om te kunnen reageren

kuinten

kuinten

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 14:14

Hallo,
Ik kweek tuinkers onder de volgende omstandigheden:

bak 1: water PH neutraal
bak 2: water PH 9
bak 3: water PH 5

Ik heb ammonia en schoonmaak azijn gekocht om de goede PH waarde te krijgen. Maar hoe krijg ik nu de het goede mengsel? Want PH papier is ta onnauwkeurig.

Mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2010 - 14:26

Ik neem aan dat het een opdracht voor school is en daar moet toch echt wel ergens een pH meter rondzwerven (met elektrode).
Anders kan je rekenen aan de pH door rekening te houden met de concentratie van je azijn/ammonia en verschillende volumes te berekenen om toe te voegen aan het water. Dan moet je wel de pH van je (kraan)water weten overigens.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

kuinten

kuinten

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 14:31

Ja is voor school. Hoe kom ik aan een elektrische PH meter, word wat lastig. Hoe kom ik erachter hoeveel azijn ik bij water moet doen om ongeveer 0,5l PH 5 te krijgen?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2010 - 14:36

Ik heb nog nooit een scheikunde lokaal gezien zonder pH meter (of een TOA die er eentje heeft staan).
Nou, rekenen maar ;)
Wat is de pH van een oplossing eigenlijk? Wat wil 'pH' zeggen?
Wat is azijn precies? Wat doet dat als je dat stofje in water oplost? Hoe veel H+ staat het af?

Het zou trouwens goed kunnen dat tuinaarde allerlei stoffen bevat die de pH kunnen beïnvloeden, kalk bijvoorbeeld.
-Calvin-

kuinten

kuinten

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 15:54

Ik heb nog nooit een scheikunde lokaal gezien zonder pH meter (of een TOA die er eentje heeft staan).
Nou, rekenen maar ;)
Wat is de pH van een oplossing eigenlijk? Wat wil 'pH' zeggen?
Wat is azijn precies? Wat doet dat als je dat stofje in water oplost? Hoe veel H+ staat het af?

Het zou trouwens goed kunnen dat tuinaarde allerlei stoffen bevat die de pH kunnen beïnvloeden, kalk bijvoorbeeld.

Daarom kweek ik ze ook op watten. PH is de zuurtegraad zover kom ik ook nog. Als je azijn oplost in water komen er vrije ionen verder weet ik het niet?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2010 - 15:57

Ik probeer je op weg te helpen en heb je al een paar hints gegeven.. maar iets zegt me dat je nog niet zo veel tijd hebt gestoken in zoeken en er zelf achter komen.
Het is niet dat ik je niet wil helpen maar ik ga het niet voor je voorkauwen. Lees eens wat artikelen, pak je scheikunde boek erbij en probeer dan duidelijker uit te leggen wat je niet snapt. Ik (we) help(en) je graag verder maar ik ga hier geen college geven over pH en rekenen daaraan, dat staat trouwens ook al overal op dit forum (en op andere internet pagina's).

pH op wikipedia
http://lmgtfy.com/?q=azijn
-Calvin-

kuinten

kuinten

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 16:00

Schiet daar niks mee op.. Zit pas in 4vwo

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2010 - 16:04

Jemig, ik probeer je te helpen en kan dat toch niet ruiken? Dan moet je de vraag die je stelt beter formuleren..
Je doet een proef die met het begrip pH te maken heeft en papiertjes zijn niet precies genoeg. Dan ga ik er van uit dat je weet wat pH is en er les over hebt gehad.
Heb je de docent of TOA al gevraagd naar een pH meter? ..dat is zo te horen de makkelijkste oplossing ;)
Hoe meer werk ik erin stop, hoe minder jij hoef te doen. Zo werkt leren en huiswerk niet.

Anders:
Kan je rekenen met molen? Weet je wat 1 mol H2O betekent?

Lang verhaal kort: pH is de concentratie H+ in water (uitgedrukt in mol). Daar had je zelf ook achter kunnen komen.
Azijn is ethaanzuur en wat is daarvan de formule? Hoe veel H'tjes laat dat achter in water?
Wat is dan de concentratie?
Zelfs op wikipedia staan rekenvoorbeelden.
-Calvin-

kuinten

kuinten

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 16:22

CH3COOH 12,01+ 1,008x3 + 12,01 + 16x2 + 1,008 = 60,025

1molCH3COOH is 60,025 g

1
en nu? ;)

Veranderd door kuinten, 27 mei 2010 - 16:22

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures