Bladprofiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Bladprofiel

Geachte forumleden,

Een bekend voorbeeld van het opwekken van (elektrische) energie aan boord van jachten is het koppelen van een alternator aan de tijdens de vaart meedraaiende schroefas. Ook zijn er systemen waarbij een schroef in het langs stromende water wordt gehangen. Omdat een scheepsschroef niet is ontworpen om zelf aangedreven te worden, ik een continu meedraaiende schroef eigenlijk maar niks vind en liever knutsel dan simpelweg koop, ben ik bezig om d.m.v. het "omgekeerd" toepassen van het staartstuk van een buitenboordmotor een watergenerator te maken. De schroef drijft dus een PMG aan (ook zo'n aardig bouwobject).

Van PMG's is er genoeg te vinden op internet maar hoe en waar ik ook zoek, gegevens over de schroef kan ik niet vinden. En dan met name het profiel oftewel de doorsnede van de schroefbladen. Dat zal ongetwijfeld aan mezelf liggen. Ik moet bekennen dat ik niet zo'n computerdeskundige ben, maar daar moet je maar mee zitten.

De vraag dus, wie van jullie kan mij verwijzen, raden, adviseren, mailen, van vuistregels voorzien, wat dan ook, het maakt allemaal niet uit als het resultaat maar het antwoord op mijn vraag geeft.

Bij voorbaat mijn dank,

Knutselaar.

Reageer