Zwaartepunt van een ophaalbrug

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Zwaartepunt van een ophaalbrug

Hoi,

Op school ben ik bezig met een practicum. Dit is een niet al te moeilijk practicum, maar toch loop ik vast met het berekenen van het zwaartepunt.

Afbeelding

Dit plaatje is een weergave van hoe het eruit ziet.

Gegevens die ik heb:

Trekkracht: 4,75N

Massa balk: 624,4 gram

Lengte balk (afstand s - A): 60,5 cm

Hoek alpha: 37,2 graden

Ik had eerst geprobeerd dit uit te rekenen met kracht x arm linksom = kracht x arm rechtsom, maar kwam erachter dat dit volgens mij bij dit niet werkt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen/een duwtje kan geven in de goede richting.

Alvast bedankt,

Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Aangezien ik geen massagegevens van het touw of het statief zie, neem ik aan dat het hem enkel om de balk gaat. Dat zwaartepunt ligt gewoon in het midden daarvan.

Berichten: 3

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Dat ik geen massagegevens van het touw en statief heb klopt. Is het dan wel zo dat zodra de balk omhoog beweegt, het zwaartepunt veranderd, of blijft deze dan ook hetzelfde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Ik had eerst geprobeerd dit uit te rekenen met kracht x arm linksom = kracht x arm rechtsom, maar kwam erachter dat dit volgens mij bij dit niet werkt.
Dat werkt prima hoor, maar daarbij is wel de voorwaarde dat je kracht en arm loodrecht op elkaar staan. Zie ook:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.d...requestId=24660
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Natuurlijk beweegt het zwaartepunt van de balk volgens een cirkel met straal L/2=60,5/2 cm naar omhoog.

Mijn vraag is wat moet ge berekenen? Als het te verrichten arbeid is, is die Epot=mgh=0,6244.g.L/2 J.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 3

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

kotje schreef:Natuurlijk beweegt het zwaartepunt van de balk volgens een cirkel met straal L/2=60,5/2 cm naar omhoog.

Mijn vraag is wat moet ge berekenen? Als het te verrichten arbeid is, is die Epot=mgh=0,6244.g.L/2 J.
Sorry dat ik daar inderdaad niet helemaal duidelijk in ben geweest, ik moet de afstand berekenen van punt s tot het zwaartepunt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Het zwaartepunt is dát punt waarin je alle kleine zwaartekrachtvectortjes op alle atomen van je voorwerp kunt samenbrengen tot één gezamenlijke vector, die dus hetzelfde effect heeft als al die vectortjes amen. Voor een rechthoekig voorwerp is dat evenver van links als van rechts, even ver van boven als van onder, evenver van voor als van achter. Oftewel, in het midden.... ;)

Je kunt ook zó redeneren: Waar moet ik er een speld in prikken opdat het voorwerp daarna niet de neiging krijgt om onder invloed van de zwaartekracht spontaan nog rond die speld te gaan draaien?

Als je brug omhoog beweegt, blijft dat zwaartepunt t.o.v. de balk zelf uiteraard op dezelfde plaats. Maar, omdat de balk beweegt, beweegt je zwaartepunt dus gewoon mee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Sorry dat ik daar inderdaad niet helemaal duidelijk in ben geweest, ik moet de afstand berekenen van punt s tot het zwaartepunt.


Als S het draaipunt is van de balk is die afstand toch gewoon de helft van de lengte van de balk??
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwaartepunt van een ophaalbrug

Als S het draaipunt is van de balk is die afstand toch gewoon de helft van de lengte van de balk??
Dat is heel "gewoon" voor iemand die besef heeft van het begrip "zwaartepunt". Jan 18 wist tot heden kennelijk nog niet waar het zwaartepunt van een balk te zoeken, laat staan de afstand van een draaipunt tot dat zwaartepunt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer