Het gemis van intellectuele vorming.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Het gemis van intellectuele vorming.

Hoi beste leden,

Allereerst mijn introductie:

- De naam is Ersin, 31 jaar oud en werk in de architectenbranche.

Het is een beetje erg moeilijk uitleggen, maar ik probeer het toch: Ik mis namelijk de intellectuele

uitdaging die we vroeger op school / universiteit hadden. Opnieuw studeren begin ik uiteraard

niet meer aan, de universiteiten staan niet te springen om mensen die deeltijd willen studeren.

Er zijn zoveel terreinen van wetenschap die ik interessant vind dat ik eigenlijk niet weet waar en

hoe ik het moet aanpakken. Meestal download ik essays vanuit google scholar, ik lees de NG, op

internet ben ik vaak te vinden op kennislink.nl, maar toch, er blijft iets knagen, een bepaalde

honger naar kennis.

Zijn er mensen die weten wat ik bedoel? Zoja, wat doen jullie eraan om het te sussen? Alleen maar

lukraak veel lezen? Ik hoor graag tips.

PS:

Het is een beetje vaag wat ik hier allemaal opschrijf, hopelijk zijn er mensen die er begrip voor

hebben.

groet,

Ersin

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

@ ersin

Alleen dorst naar kennis, of wil je ook scheppend bezig zijn?

Berichten: 53

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Hallo Ersin,

Ik ben ook gek op informatie. Internet is hét voor mij. Ik kijk graag in de breedte, en als ik termen als unificatie theorie en intelligentie op wikipedia tegenkom, dan heb ik nog uren leesvoer. En dan kan ik later kiezen waar ik me in verdiep ;) .
visionair.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Niet zo zeer scheppend, maar het veel willen weten. Ben ook erg geinteresseerd van A van Antropologie tot de Z van Zoologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Heb je toch een beetje een specifieke onderwerp waar je passie ligt misschien?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 382

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Misschien kun je iets bedenken wat bij je vakgebied past, dat kan je dan toepassen in je werk?
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Niet zo zeer scheppend, maar het veel willen weten. Ben ook erg geinteresseerd van A van Antropologie tot de Z van Zoologie.
Dan begrijp ik het probleem niet goed: het internet staat boordevol interessante informatie, en bij tweedehands boekwinkels kan je voor een grijpstuiver meer wetenschappelijke boeken kopen dan je in je levensdagen kunt lezen. (Sommige wetenschappelijke kennis veroudert, maar heel veel ook niet.) Oude encyclopedieën worden soms zelf gratis aangeboden.

In het aanbod kan het dus niet zitten! Als het je in principe niet uitmaakt welk vakgebied het is, zou je antwoorden kunnen zoeken op die vragen die hier op het Wetenschapsforum vooralsnog onbeantwoord zijn gebleven. Dat geeft richting aan je studie, en anderen hebben ook nog iets aan het resultaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Zijn er mensen die weten wat ik bedoel? Zoja, wat doen jullie eraan om het te sussen?
1) ik ben op wetenschapsforum te vinden ;)

2) ik studeer nog, maar daarnaast lees ik ook veel over dingen die me echt interesseren (en neem soms extra vakken aan de ugent naast mijn curriculum, of koop enkel de syllabus van interessante vakken om eens door te gaan)

3) ik bekijk regelmatig lezingen op het internet ( www.TED.com of www.uctv.tv bv.) of volg cursussen die verspreidt zijn op 'open' universiteiten (bv. http://www.youtube.com/user/StanfordUniversity )

BIJZONDER interessant, veel leuker dan TV kijken (wel zoeken naar een goede lezer natuurlijk)

4) ik wil later doctoreren

Maar waar je ook misschien iets aan hebt, is dit: http://www.ou.nl/eCache/DEF/2/09/243.html

Het is een initiatief van de universiteiten om lessen op afstand aan te bieden. Dat je zegt dat scholen niet staan te springen, klopt dus helemaal niet. Zelfs bij een normaal (niet-afstands)pakket. Bij ons was er zelfs een dame van in de 80 die de lessen kwam volgen (Wiskundige analyse 1 alstublieft ;) ).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 22

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

Opnieuw studeren begin ik uiteraard niet meer aan,
Waarom niet? Ik ken iemand die pas op haar 40ste geneeskunde ging studeren, zij is nu al 4 jaar goed bezig. Uit de geschiedenis kan je ook grote hersennen halen die op een late leeftijd aan 'hogere' opleding begonnen.

Vergeet LLL (
of wil je ook scheppend bezig zijn?
En dat wil zeggen?
“Seek knowledge from the cradle to the grave” (Muhammad)

Re: Het gemis van intellectuele vorming.

En dat wil zeggen?
Onder "scheppend bezig zijn" versta ik hier het zelf uitpluizen van zaken, dit in tegenstelling tot het bestuderen van wat anderen over een onderwerp te melden hebben. Het onderscheid is gradueel, want we bouwen altijd voort op wat anderen voor ons gedaan hebben: we gebruiken boeken, instrumenten, computers en programmatuur die we (meestal) niet zelf gemaakt hebben, etc.

Niettemin is er in de persoonlijke beleving een groot verschil. Omdat de topic-starter de nadruk legde op de emotionele kant van het studeren, vermoedde ik dat hij de kick van het nieuwe miste. Door een nieuwe (maar kant en klare) theorie te bestuderen beleef je die in enige mate. Maar alleen wanneer je zelf dingen uitwerkt, beleef je die kick ten volle.

Ik denk dat het veel mensen die in het subforum Theorieontwikkeling bezig zijn om die kick te doen is. De kans dat je iets werkelijk revolutionairs vindt, is buitengewoon klein. En men weet dat in het achterhoofd ook wel, maar het is gewoon veels te leuk om het daarom te laten!

Maar goed - de topic-starter was het daar naar eigen zeggen niet om te doen.

Reageer