een Black Hole wordt geboren!?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 588

een Black Hole wordt geboren!?

ik lees vanmorgen (22aug2005) dit:

Ster ontploft anders dan verwacht



"Vorsers hebben dankzij de Swift-

satelliet voor het eerst de turbulente

geboorte van een zwart gat waargenomen,

meldt Nasa. De observatie leerde dat de

ontploffing van een ster anders

verloopt dan gedacht.

Het ziet er nu naar uit dat de explosie

van een ster niet in één keer gebeurt,

en dat de geboorte van een zwart gat

een chaotische bedoening is.

Zwarte gaten ontstaan wanneer enorme

sterren exploderen. De kern zakt ineen

en wordt zeer dicht. Alle omgevend

materiaal wordt door gravitatie

opgeslokt, terwijl grote hoeveelheden

energie vrijkomen. Tevens wordt ander

materiaal de kosmos ingeslingerd."

bron:VRTnieuws (Bel)



ok, een paar vraagjes:

1)wat bedoel men: 'de kern zakt in één en wordt dicht :shock:

moet ik daaruit afleiden, dat een FE kern (bol?) opeens "in zakt"?

2) die combinatie met gravitatie (=graviton?) én energie vrijkomen?

euh... hoe kan dat nu? of te wel wordt energie 'ingezogen' of wel uit gespuwd. maar tergelijketijd?

3) als er enorme energie vrijkomt, ja, wat gebeurd er daarmee?

het kan toch nie in het niets verdwijnen?

4)een SF -vraag: zou men ooit erin slagen om die energie 'op tevangen'?

(stel je voor, dat we dat kunnen gebruiken ...)

en een laatste bedenking: een paar dagen geleden las ik over Bose-Einstein: "er wordt geen energie-uitwisseling gedaan bij extreme koude temp."

ik hoop dat er hier 'vele' mensen zijn, die ons - ook ik :wink: -, het ene en het andere kan uit de doeken doen. -ben zeer leergierig-

want voor geïntresseerde leken met onderbouwde kennis, zoals ik, begin er langzaam er weinig van te snappen.

maaaar,...

ik weet dat er hier goeie, uitstekende profs zijn die de"leken" door het 'bos zal leiden'.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: een Black Hole wordt geboren!?

1) De kern heeft al haar waterstof en zwaardere elementen opgebruikt die het normaal zou gebruiken voor fusie. De fusie-energie-druk die normaal voorkwam dat de kern ineen zou storten is nu weg en de kern bezwijkt onder de eigen zwaartekracht en wordt maar kleiner en kleiner. Op het moment dat de kern kleiner en kleiner wordt, neemt de zwaartekracht toe, en neemt de dichtheid ook toe. De kern wordt hier dicht, bedoelen ze mee dat de dichtheid omhoog gaat.

2)Zowiezo wordt er materiaal de ruimte ingeslingerd op het moment dat de supernova klaar is met opbranden. De kern schiet naar binnen en de buitenste ring vliegt weg. Er staat in het artikeltje dat het er agresief allemaal gaat. Allerlei materie probeert andere materie in te halen onder invloed van de zwaartekracht. Dingen stuiteren op elkaar, en misschien ook weer weg. Alles is allemaal nog een paar miljoen graden, dus thermische bewegingen kunnen misschien hier de oorzaak van zijn. Misschien slokt het nog een planeet op, die nog niet opgebrand is. Zodra deze in aanraking komt met de hitte, spat deze misschien uit een. Ik kan me best voorstellen dat de kern opgeslokt wordt en dat bij dat proces ook **** wegvliegt. (Graviton is nog nooit bewezen, is nog steeds een hypothese binnen de quantummechanica)

3)Die energie verdwijnt niet, die vliegt weg. Sterker nog ze willen dmv supernova explosies juis ART gaan aantonen. Een supernova explosie, is een explosie waar enorme hoeveelheden energie bij vrij komen, samen met enorme zwaartekracht golven. De GRAAL detector (Leiden geloof ik) kan die kleine zwaartekracht golven (klein als ze hier aankomen 1/r2) opmeten. Die energie vliegt dus gewoon in een ronde bol vorm weg van het zwarte gat to be.

4)Er zijn een aantal onderzoeksgroepen geweest die onderzoek hebben gedaan naar mogelijkheden daaromtrend. Het ging voornamelijk om het opvangen van de zwaarte kracht golven die een zwart gat heeft, die zouden ENORME hoeveelheden energie bevatten. Maar verder zou het cool zijn als we het zouden kunnen. Maar dit duurt nog een paar eeuwen, als we het zo lang redden.

Wat wil je hier precies over het Bose-Einstein Condensaat vragen? Past dat niet beter in dat andere topic?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: een Black Hole wordt geboren!?

eerst en vooral, bedankt voor uwe wijze toelichting, StrangeQuark.

wat betreft die Bose-Einstein, dat sta hier op deze forum.

(behoort nie tot deze topic, da weet ik. bij deze: :shock: )

maar het puntje 4, dat boeid mij wel:

met respect, zou u een link willen geven, aub

over die onderzoeken.
Maar dit duurt nog een paar eeuwen, als we het zo lang redden.  
als ik zie (ben nog maar twee weken hier bezig, hé)....

[of het nu positief of negatief is, euh... gelieve mij daarvoor te verontschuldigen]

maar als ik mag recht uit spreken (over jullie allemaal):

met jullie kennis/wijsheid/inzichten/...

neen, daar geloof ik nie in -"een paar eeuwen"-, meer een "paar decenia", ja.

- als jullie moesten samenkomen; alle geleerden... dat maakt de keuze of de mensheid zal verder leven of niet. en ik ben er overtuigd van, als we samen het willen: "space, here we come...-

in ieder geval, bedankt SQ voor uw zeer goei toelichting.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: een Black Hole wordt geboren!?

:shock: Geen probleem, maar ik ben allerzins niet zo wijs. Ik ben ook maar een student, met veel interesses. Ik weet ONTZETTEND weinig, van heel veel dingen.

Als de nood aan de man is zouden we vast wel in een aantal decennia veel kunnen bereiken. Echter met de huidige spendering aan wetenschap en de huidige wetenschappelijke progressie, zal het nog wel een aantal eeuwen duren voordat we de ongelooflijke krachten van zwartegaten of de zon kunnen vangen.

Zodra wij alle energie van de zon kunnen benutten (door een Dyson bol ofzo) dan zijn we een Type II civilisatie. Dit duurt nog wel even.

PS ik heb nog een antwoord gegeven op je BEC vraag in het andere topic. Althans dat hoop ik.

PPS Ik hoop dat ik wat links kan vinden. Ik heb het gelezen in boeken, en niet op internet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: een Black Hole wordt geboren!?

Een belangrijk proces tijdens en voor het inklappen van een zware ster is: elektron-capture.

Tekst overgenomen uit het boek: the weak interaction in Nuclear, Particle and astrophysics van K Grotz en HV Klapdor

Vertaald:

we zien dat de elektron-capture door de protonen en kernen de meest belangrijke processen zijn voor en tijdens het inklappen.

Via de deleptonisation en het formaat van de buiten ring en binnen ring (outercore en innercore) bepalen de dynamiek van het inklappen.

De elektron-capture veroorzaakt neutrino-produktie in de eerste fase bij het inklappen.

Het is een zeer ingewikkeld gebeuren, tijdens de supernova worden de zware elementen zoals goud, kwik, lood, radioaktief-uranium gevormd.

De meeste energie wordt door de neutrinos meegenomen bij het inklappen.

Reageer