Rek berekenen van een balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Rek berekenen van een balk

Hallo.

Ik moet voor een opdracht de rek berekenen die een balk op 2 steunpunten ondergaat onder invloed van een dwarskracht.

Ik heb mij al suf gezocht achter een formule die ik hierbij moet gebruiken...maar ik vind blijkbar alleen maar de formule bij een trekkracht.

Is ier iemand die mij kan helpen?

Dank u!

Nico.

Berichten: 150

Re: Rek berekenen van een balk

Nico,

Mogen wij veronderstellen dat die kracht aangrijpt in het midden van de balk?

Zo ja, dan kunnen we de aangrijpende momentenlijn berekenen. En zoals je waarschijnlijk wel weet, is een moment niets anders dan het product van een kracht en een afstand. Zodoende kan je dus je kracht berekenen, waarmee je je relatieve vervorming kan berekenen.

Succes!

Berichten: 2

Re: Rek berekenen van een balk

Eigenlijk zijn er 2 krachten...

Balk van 800mm (steunt links op punt A en rechts op B)

Kracht 1 op 200mm en kracht 2 op 600m.. beide 36N

Op punt A en punt B moet dus een tegenwerkende kracht staan van elk 36N

Nu kan er toch op geen enkel punt nog een moment staan?

bv A: 36*0.2m + 36*0.6m - 36*0.8m = 0

Ik begrijp dus eigenlijk niet goed wat je bedoelt..of bedoel je dat ik een momentendiagram moet tekenen?

Dit heb ik namelijk al gedaan:

Van 0mm tot 200mm ga ik van lineair 0Nm tot 7.2Nm. Dit blijft dan constant tot 600mm en dan gaat het terug lineair naar 0Nm bij 800mm

Wil je zeggen dat ik een resulterende trekkracht moet vinden waarmee ik dan de rek moet uitrekenen?

Dank u voor uw tijd!

Nico.

Berichten: 4.502

Re: Rek berekenen van een balk

Het max.moment is in het midden-object is symm. belast-,daar heb je te maken met een naar boven gerichte oplegreactie van 36 N op 400 mm uit het midden en dan de naar onder gerichte puntlast ad 36 N en 200 mm uit het midden.

Ik neem aan,dat de puntlasten beide in dezelfde richting werken;anders zou je een koppel krijgen als belasting en als oplegreactie een tegenkoppel!

Dus uitgaande van de eerste alinea:



Dat geeft toch wel een buigend moment;beetje pogen de zaak te begrijpen door logisch te denken;de rek zit aan de onderzijde wegens de optredende doorbuiging aan de trekzijde .

Berichten: 4.502

Re: Rek berekenen van een balk

De vraag van de topikker sudderde bij mij door en met de kennis van nu en de wetenschap van meneer Hooke van heel lang geleden ,kan ik nog niet concluderen,dat je uit een gegeven dwarskracht een rek zou kunnen berekenen.

Meneer Hooke ontwikkelde in vroeger tijden een formule van een relatieve lengteverandering en noemde die
\(\epsilon\)
= een verhoudingsgetal=
\(\sigma\)
(spanning)/E (elast.mod.).

In de vraag wordt gegeven de lengte van de ligger en de twee puntlasten (met aangrijppunten)en verder niets,geen doorsnede (profiel) en geen materiaalsoort.

Je kunt dus in formule doorgaan met
\(\epsilon\)
= M (kun je bepalen)/( W*E);dus hieruit is verder niets verder te maken.

Met aanvullende "parameters" zou je kunnen vinden (bijv) 0,000235 en die waarde kun je dan vermenigvuldigen met je 800 mm en vindt dan als rek 0,188 mm.

De vraag lijkt me dan ook niet goed gesteld! ;)

Berichten: 150

Re: Rek berekenen van een balk

Wil je zeggen dat ik een resulterende trekkracht moet vinden waarmee ik dan de rek moet uitrekenen?
Inderdaad.

Nu je je momentenlijn kent, kan je ook die resulterende trekkracht vinden (Meer uitleg: zie bijvoorbeeld naar
kan ik nog niet concluderen,dat je uit een gegeven dwarskracht een rek zou kunnen berekenen.
Klopt, ik ging er dan ook van uit dat dwarskracht eigenlijk staat voor een aangrijpende puntlast, die ergens voor een zekere momentenlijn zorgt. Naar ik begrepen heb uit de verdere posts van de topic-starter, is dit ook effectief zo.

Berichten: 4.246

Re: Rek berekenen van een balk

Door jouw twee externe krachten ontstaat een doorbuiging. De doorbuigingsfunctie kan je neem ik aan bepalen. Je kan dan de nieuwe lengte van de balk vinden, vervolgens gebruik je
\( \epsilon = \frac{ \Delta L}{L} \)
en dat is alles denk ik.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer