Springen naar inhoud

Het effect van 15 achtbaanritten op ons lichaam


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Erik Leppen

    Erik Leppen


  • >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 09:17

Edit: ik drukte op een verkeerde knop waardoor de topic is verzonden; nu kan ik de topictitel niet meer wijzigen; die zou moeten zijn "het effect van 15 achtbaanritten op ons lichaam" (zowel het positieve als het negatieve). Zou een moderator die langskomt dit kunnen wijzigen? Alvast bedankt.
-Mod Ger: gedaan, geen probleem!

Beste WSF'ers,

Gisteren was ik met een vriend in een erg rustig Walibi World en juist omdat er zo weinig gasten waren hebben we heel veel ritjes kunnen doen in de attracties en dan vooral de achtbanen. Maar we hebben er wel de nodige gevolgen van mogen ondervinden... met name hoofdpijn, maar ook misselijkheid. Na daar eens over te hebben gediscussieerd zouden we wel eens van de specialisten op het gebied van het menselijk lichaam het een en ander willen wetenover de gevolgen die pak 'm beet 15 achtbaanritten in een tijdspanne van zes uur op ons lichaam hebben.

1. Laten we positief beginnen: wat zijn de positieve effecten van achtbaanritten? Waarom gaan we er in en waarom voelt het lekker? Hoe zit het met de adrenaline? En heeft een verhoogde concentratie van die stof nog andere effecten dan "de kick"?

2. Wat zijn de effecten van (verticale, positieve) g-krachten op het skelet en in het bijzonder de wervelkolom? In de houten achtbaan Robin Hood, die flink wat ruiger is dan zijn stalen equivalenten, heb ik een paar aardige schokken mogen ervaren in mijn rug. Ik heb geen idee van de exacte kracht, maar het zou me niet verbazen als dat 15+ G is gedurende, zeg, 0.02 seconde. Als ik het me goed herinner zit er enige demping in de wervelkolom; hoe erg wordt die op de proef gesteld en is dat schadelijk op de lange termijn? Niet alleen dat, maar de kracht waarmee de wervelkolom wordt ingedrukt varieert flink en met een hoge frequentie (laten we zeggen 1 Hz). Nou doen we dit niet wekelijks, maar ikzelf toch wel zeker eens per jaar en er zijn ook mensen die dit wel wekelijks doen. Hoe zit dat?

3. Naast Robin Hood is ook El condor (de omgekeerde achtbaan) niet erg soepel. Ook het hoofd wordt alle kanten heen geschud. In Robin Hood voornamelijk in verticale richting, maar in El Condor ook zijwaarts. Wat voor effect heeft dat op de hersenen, de schedel en andere gevoelige organen in het hoofd (de ogen misschien?)? Veroorzaken die trillingen niet eigenlijk honderden hele kleine hersenschuddinkjes?

4. De Flying Dutchman Gold Mine geeft niet alleen in verticale richting flinke krachten maar ook zijwaarts (het is een zogeheten "wilde muis" voor wie dat wat zegt). En uiteraard ook in andere attracties gaan de krachten en bewegingen uiteindelijk alle kanten op. Wat voor effect hebben de g-krachten in allerlei richtingen door elkaar op de maag? Want ik ben er nagenoeg zeker van dat dat misselijke gevoel dat ik had vanuit mijn maag komt (braakneigingen...). Is er een mechanisme in de maag dat die braakneigingen veroorzaakt dat veroorzaakt kan worden door dat alle kanten op geschud worden?

5. Wat achtbanen meer hebben dan andere "thrill rides" is dat ze over een baan bewegen en dat geeft de nodige trillingen (door kleine imperfecties in de wielen en de baan, het zijn toch treinen van meerdere tonnen zwaar). Oftewel, de kracht is niet constant 3G, maar de krachtgrafiek is eigenlijk "3 + ruis". Dat zijn dus eigenlijk veel meer veel kleinere "schokken". Wat voor effect hebben die? Want 3G (verticaal, positief) zou geen probleem moeten zijn voor ons, maar hoe zit dat met die trillingen?

Kortom, waar de hele vraag op neer komt, hoe goed is ons lichaam bestand tegen de krachten in (ruige) achtbanen met snel variërende krachten?

Veranderd door Ger, 28 mei 2010 - 09:23


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 18:11

Waarom gaan we er in en waarom voelt het lekker? Hoe zit het met de adrenaline? En heeft een verhoogde concentratie van die stof nog andere effecten dan "de kick"?

Het lekker gevoel komt van jouw adrenaline. Zo lang dit niet te hoog is geeft dit een bepaald gevoel van spanning, wat door jouw hersenen geďnterpreteerd wordt als lekker (er is per slot van rekening geen dreiging waar je hersenen vanaf weten).

Wat adrenaline allemaal nog meer doet, kun je neem ik aan ook zelf wel even doorlezen op wikipedia.

Als je de stof iets te veel verhoogt krijg je overigens van deze stof angst. Een ziektebeeld waar dit vaker bij gebeurt is feochromocytoom.


Wat zijn de effecten van (verticale, positieve) g-krachten op het skelet en in het bijzonder de wervelkolom?

Je wervelkolom en alle kraakbenige structuren worden allemaal een beetje ingedrukt. Gezien de hoeveelheid tijd die dat gebeurt en de compliantie van kraakbeen, is het verschil hiervan niet significant. Als je echter langere tijd dergelijke krachten op je gewrichten en botten hebt, krijg je dat de dikte van het kraakbeen en de dichtheid van het bot toeneemt.

maar het zou me niet verbazen als dat 15+ G

Wetende dat een straaljagerpiloot maximaal zo'n 9G te verduren krijgt, vermoed ik dat dit onzin is.

Wat voor effect heeft dat op de hersenen, de schedel en andere gevoelige organen in het hoofd (de ogen misschien?)?

Zowel je hersenen als je ogen liggen in beschermende media. Hierbij moet je denken aan water en respectievelijk vet. Daarnaast is de versnelling die je hooft ondervindt in de vrije lucht met volledige spierkracht (die ook buffert) niet genoeg om maar iets negatiefs hiervan over te houden.

Wat voor effect hebben de g-krachten in allerlei richtingen door elkaar op de maag? Want ik ben er nagenoeg zeker van dat dat misselijke gevoel dat ik had vanuit mijn maag komt (braakneigingen...).

Op je maag heeft het nagenoeg geen effect. De inhoud wordt enkel wat beter gemixed, iets wat je maag anders zelf had moeten doen met spiercontracties.
Die braakneigingen e.d. komen meer vanuit je vestibulaire systeem (evenwichtssysteem). Dit systeem werkt met otolieten (soort steentjes), die onderhevig zijn aan de wetten van Newton (massa is traag), waardoor in het hele systeem een traagheid zit. Bij te snelle bewegingen kan je vestibulaire systeem het geheel niet meer bijhouden en wordt je duizelig/misselijk/e.d.

Oftewel, de kracht is niet constant 3G, maar de krachtgrafiek is eigenlijk "3 + ruis". Dat zijn dus eigenlijk veel meer veel kleinere "schokken".

Ik vraag me af of je weet wat 3G is en of je wel eens uitgerekend hebt hoeveel kracht er mogelijk werkt (hoe snel gaat de baan, wat is de radius van de bochten die de baan maakt, e.d.).

Wat voor effect hebben die? Want 3G (verticaal, positief) zou geen probleem moeten zijn voor ons, maar hoe zit dat met die trillingen?

Ik denk persoonlijk dat die trillingen significant verwaarloosbaar in het geheel van het verhaal. Maar daar zou je even een natuurkundige voor op de kop moeten tikken.

#3

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 19:05

Als je echter langere tijd dergelijke krachten op je gewrichten en botten hebt, krijg je dat de dikte van het kraakbeen toeneemt.


Is dat zo? Constante verhoogde druk op de gewrichten zoals je ziet bij obese mensen draagt juist bij aan artrose, dus 'slijtage' van je kraakbeen waardoor het kraakbeen afneemt.

Zowel je hersenen als je ogen liggen in beschermende media. Hierbij moet je denken aan water en respectievelijk vet.


Geen water maar liquor ;)

Die braakneigingen e.d. komen meer vanuit je vestibulaire systeem (evenwichtssysteem). Dit systeem werkt met otolieten (soort steentjes), die onderhevig zijn aan de wetten van Newton (massa is traag), waardoor in het hele systeem een traagheid zit. Bij te snelle bewegingen kan je vestibulaire systeem het geheel niet meer bijhouden en wordt je duizelig/misselijk/e.d.


Klopt. Wat ook meespeelt zijn de tegenstrijdige stimuli die je ontvangt. Dat heeft met name te maken met het feit dat je stilzit. Je spieren, botten, pezen enz. geven door dat je stilzit, maar je vestibulaire systeem krijgt hele andere informatie namelijk dat je over de kop gaat. Een beetje hippe achtbaan is in het donker (Space Mountain) waarbij je ogen ook nog eens tegenstrijdige informatie geven. Deze tegenstrijdigheid in visuele input, propriocepsis en vestibulaire informatie kan je goed misselijk maken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#4

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 20:55

Is dat zo? Constante verhoogde druk op de gewrichten zoals je ziet bij obese mensen draagt juist bij aan artrose, dus 'slijtage' van je kraakbeen waardoor het kraakbeen afneemt.

Volgens mij heeft dat te maken met de metabole veranderingen en beschadigingen te maken. Zo lang je lichaam proportioneel is en je gewoon voldoende beweegt e.d. in het dagelijks leven, neemt de dikte van van je kraakbeen gewoon toe. Dat zie je ook in de risicofactoren: sport an sich is geen risicofactor om artrose te krijgen, al is dit wel een extra belasting voor je gewrichten (al geldt dit niet voor explosief/verkeerd sporten, met daaraan secundaire microtraumata daar wel voor zorgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan basketbal). In normale fysiologische situatie zorgt shear stress op chondrocyten echter voor een verbeterde compositie en verdikking van het hyaline kraakbeen (zie bijv.: abstract pubmed, nog een abstract of zoek eens op `chondrocytes shear stress`).

Geen water maar liquor

Yep, maar TS is geen medicus, gezien zijn beschrijving. Dus houdt ik het liever op wat algemenere termen. Per slot noemen we een hydrocephalus in de volksmond ook een waterhoofd, wat je dus ook liquorhoofd had moeten noemen.

#5

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5818 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 21:30

Volgens mij heeft dat te maken met de metabole veranderingen en beschadigingen te maken. Zo lang je lichaam proportioneel is en je gewoon voldoende beweegt e.d. in het dagelijks leven, neemt de dikte van van je kraakbeen gewoon toe. Dat zie je ook in de risicofactoren: sport an sich is geen risicofactor om artrose te krijgen, al is dit wel een extra belasting voor je gewrichten (al geldt dit niet voor explosief/verkeerd sporten, met daaraan secundaire microtraumata daar wel voor zorgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan basketbal). In normale fysiologische situatie zorgt shear stress op chondrocyten echter voor een verbeterde compositie en verdikking van het hyaline kraakbeen (zie bijv.: Bericht bekijken

Yep, maar TS is geen medicus, gezien zijn beschrijving. Dus houdt ik het liever op wat algemenere termen.


Ik vind een feochromocytoom nou niet echt een algemene term ;) Je had best een linkje kunnen geven naar liquor zoals je bij het feochromocytoom deed. Liquor water noemen leidt alleen maar tot verwarring denk ik.

Per slot noemen we een hydrocephalus in de volksmond ook een waterhoofd, wat je dus ook liquorhoofd had moeten noemen.


Ik snap niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Er zijn veel medische termen die nergens op slaan. Malaria is een bekende. Dan ga je toch niet aan niet-medici uitleggen dat je die ziekte krijgt door moeraslucht in te ademen?

Enfin, genoeg off-topic. Je mag hierop reageren middels een persoonlijk bericht of een nieuw topic openen over
de discussie over kraakbeen wat vrij interessant is. Vanaf nu weer over de fysiologie van misselijkheid in achtbaanritten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#6

PieterS

    PieterS


  • 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 23:08

De maximale waarde voor G-krachten bij achtbanen ligt net iets boven de 5G volgens mij..

#7

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 23:43

Waarbij ze met een hypothese komt die zegt dat er krachten (shear stress) nodig zijn om het kraakbeen in stand te houden.

Tja, het wordt inderdaad algemeen aangenomen in de onderzoeken dat dit nodig is. Het is wel onderzocht, maar persoonlijk vind ik de hoeveelheid onderzoeken en de overtuiging nog niet echt heel groot mede omdat het over het algemeen in vitro onderzoeken zijn (in vivo zou waarschijnlijk de METC niet halen). Maar zie bijv. even het onderzoek op Pubmed 1.

Met name niet-fysiologische krachten (die aan bod kwamen in de OP) lijken mij eerder destructief dan constructief.

Inderdaad, het gaat voornamelijk om de snelheid van de krachtveranderingen en de grootte er van, die bepalen of een kracht destructief of constructief is. Maar de krachtveranderingen in een achtbaan lijken mij niet zo heel erg veel verschillen van die tijdens het hardlopen. Enkel de duur en mogelijk nog een klein beetje de grootte van de kracht die iets negatiever uitvallen t.o.v. hardlopen. De snelheid van de krachtsverandering is echter veel minder heftig.

Obees zijn is per definitie niet fysiologisch meer.

De huidige inzichten wat de relatie tussen obesitas en artrose betreft, gaan steeds meer uit van een metabole component bij artrose. Je moet hierbij denken aan factoren als de IL-serie, leptine, adiponectine, ... In elk geval voornamelijk producten van de adipocyten. Zie bijvoorbeeld pubmed 2 en Pubmed 3 (bij mij doet de zoekfunctie op pubmed het een beetje raar, dus ik moet putten uit de 20 laatst gepubliceerde onderzoeken).


Wat betreft de positieve en negatieve effecten van de achtbaan, wacht ik nog steeds een beetje op het antwoord van de TS. Persoonlijk ben ik op dit moment het geloof toegedaan dat het allemaal niet zo'n probleem is al die krachten en het door elkaar gooien van je vestibulaire systeem (evenwicht & co.). In elk geval ben ik van mening dat die krachten die de TS noemt allemaal een beetje overdreven zijn. Dit kan ik nu ook onderbouwen met wat cijfermateriaal, waarbij ik uitga van de krachten die op je werken in de loopings (zijn volgens mij de plaats waar je de meeste kracht ondervindt).

In een looping geldt in het algemeen: LaTeX
In g-krachten uitgedrukt: LaTeX

In NL geldt, G = 9,81 m/s/s. We gaan uit van 100 km/h op het hoogste punt in de looping (niet bepaald realistisch, maar doet het even voor nu, v = 27,78 m/s).
Stel dat we die 15 G willen halen van de TS:
LaTeX .
Kan je vertellen dat het een heel stukkie meer is dan die 5,24 meter en dat het ook een stuk minder is dan die 100 km/h.

Om eenzelfde berekening, maar dan voor die 3G.
LaTeX .
Dat vind ik persoonlijk al een stuk realistischer. Zou zelfs eerder iets in de range van 10-20 m verwachten (wat je bij een lagere snelheid al snel zult krijgen).

Noch een quote van wikipedia:

Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken en 8g is dodelijk. Er is speciale kleding die dit getal kan verhogen. Bijvoorbeeld piloten van de Red Bull Air Race kunnen (inclusief hun pak) wel 14g aan. Zij hebben wel een marge van 2g voor de veiligheid, dus ze gaan niet verder dan 12g.

Ga er dus maar met een gerust hart vanuit dat jij die 15G niet gezien hebt. Ik betwijfel zelfs of je meer dan 4G gezien hebt.


Wat achtbanen meer hebben dan andere "thrill rides" is dat ze over een baan bewegen en dat geeft de nodige trillingen (door kleine imperfecties in de wielen en de baan, het zijn toch treinen van meerdere tonnen zwaar).

Het gewicht van de wagentjes heeft echt helemaal geen effect op de krachten die worden uitgeoefend. Het gewicht wordt enkel zo gekozen dat in elk geval het gewicht van de inzittenden redelijk verwaarloosd mag worden. Dat is voornamelijk om te bepalen welke snelheden de trein haalt boven in een looping (moet er niet uit vallen, omdat de centripetale kracht te klein is geworden door te groot verlies van snelheid).

Veranderd door JWvdVeer, 28 mei 2010 - 23:51


#8

Erik Leppen

    Erik Leppen


  • >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2010 - 22:55

Allereerst bedankt JWvdVeer, anusthesist en PieterS voor de reacties ;) Geeft een aantal nieuwe inzichten.

Volgens mij is er wat verwarring over wat ik bedoel met die krachten. Het klopt dat je uit snelheid en radius de kracht kan vinden, maar dan ga je uit van een cirkel, of in elk geval van een mooie gladde kromme. Wat ik echter ondervind in de praktijk is dat de baan helemaal niet zo mathematisch "mooi glad" is; de krachten in de attractie zijn niet dezelfde als die in het ontwerp van de attractie. Als gevolg van, wat ik vermoed, enige speling tussen wielen en baan, zou je kunnen zeggen dat de trein "door de baan stuitert" en een stuiterend object in een zekere baan ondervindt veel grotere krachten en krachtveranderingen dan een object dat dezelfde baan aflegt zonder stuiteren.

Ruwe schets van wat ik bedoel:
Bericht bekijken
[quote]maar het zou me niet verbazen als dat 15+ G[/quote]
Wetende dat een straaljagerpiloot maximaal zo'n 9G te verduren krijgt, vermoed ik dat dit onzin is.[/quote]
Je laat het tweede deel van die zin weg. Ik weet niet over hoe lange tijd die 9G zou moeten gelden om ongevaarlijk te blijven, maar naar mijn inzicht is elke kracht aanvaardbaar mits die voldoende kort aanhoudt. Een versnelling van 150 m s^-2 (15 G) gedurende 0.02 seconde levert een stilstaand object een verplaatsing op van (als ik geen rekenfouten heb gemaakt) 3 centimeter. De vraag is of die hele plotselinge kleine verplaatsing kwaad kan. Zogezegd, als je op een stoel zit die plotseling in 0.02 seconde drie centimeter omhoog komt.

[quote]Op je maag heeft het nagenoeg geen effect. De inhoud wordt enkel wat beter gemixed, iets wat je maag anders zelf had moeten doen met spiercontracties.
Die braakneigingen e.d. komen meer vanuit je vestibulaire systeem (evenwichtssysteem). Dit systeem werkt met otolieten (soort steentjes), die onderhevig zijn aan de wetten van Newton (massa is traag), waardoor in het hele systeem een traagheid zit. Bij te snelle bewegingen kan je vestibulaire systeem het geheel niet meer bijhouden en wordt je duizelig/misselijk/e.d.[/quote]
Oké, dus de maaginhoud doet er in principe helemaal niet toe? Dus of je net gegeten hebt zou niet moeten uitmaken? Als dat zo is, weer wat geleerd ](*,)

De reactie van anusthesist vind ik verrassend en interessant. Nooit bij stilgestaan dat je spieren ook informatie doorgeven en die ook in strijd kan zijn met de rest. Ik ging er van uit dat aangezien wat je voelt overeenkomt met wat je ziet, er geen enkele "mismatch" in gegevens zou kunnen bestaan. Bedankt voor het nieuwe inzicht :)

[quote name='anusthesist' post='608350' date='28 May 2010, 19:05']Een beetje hippe achtbaan is in het donker (Space Mountain) waarbij je ogen ook nog eens tegenstrijdige informatie geven. Deze tegenstrijdigheid in visuele input, propriocepsis en vestibulaire informatie kan je goed misselijk maken.[/quote]
Is het inderdaad zo dat als de ogen geen informatie geven, dat dat inderdaad "tegenstrijdig" is? Geven ogen in een compleet donkere ruimte overigens andere informatie als ze open zijn dan als ze dicht zijn? (is eigenlijk een offtopic vraag...)

[quote name='JWvdVeer' post='608403' date='28 May 2010, 23:43']Het gewicht van de wagentjes heeft echt helemaal geen effect op de krachten die worden uitgeoefend. Het gewicht wordt enkel zo gekozen dat in elk geval het gewicht van de inzittenden redelijk verwaarloosd mag worden. Dat is voornamelijk om te bepalen welke snelheden de trein haalt boven in een looping (moet er niet uit vallen, omdat de centripetale kracht te klein is geworden door te groot verlies van snelheid).[/quote]Daar heb je natuurlijk gelijk in, dat was onhandig verwoord inderdaad van mij, maar ik bedoelde dat ik er met het oog op het gewicht van de wagentjes het me heel goed kan voorstellen dat na jaren van dienst de baan wat slijt en dus onregelmatigheden vertoont. Sorry voor de onduidelijkheid :)

#9

Benm

    Benm


  • >5k berichten
  • 8790 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:37

Toch even die wikipedia-quote:

Een ongeoefend mens kan van 6g buiten bewustzijn raken en 8g is dodelijk.


Ik neem wel aan dat dit over tamelijk langdurige blootstelling gaat - vele seconden tot enkele minuten - waardoor je circulatie in de probemen komt, en je daardoor bewusteloos raakt.

Kortstondig kun je uiteraard veel meer verdragen, bijvoorbeeld in geval van een auto ongeluk of iets dergelijks. 50g overleef je dan wel, maar waarschijnlijk niet zonder kleerscheuren, al is dat nogal afhankelijk van details.
Victory through technology

#10

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 13:44

Ik neem wel aan dat dit over tamelijk langdurige blootstelling gaat - vele seconden tot enkele minuten - waardoor je circulatie in de probemen komt, en je daardoor bewusteloos raakt.

Kan ik werkelijk met de informatie van Wikipedia helemaal niets van zeggen. Ik neem aan dat er ook niet zo heel veel onderzoeken naar zijn, hooguit simulaties waarbij de impact op poppen o.i.d. gemeten is. Uiteraard heeft het iets te maken met de grootte van de stoot en de grootte van impulsverandering die dat tot gevolg heeft. Maar het lijkt me stug dat een kleine onregelmatigheid in een rails o.i.d. een verschil maakt tussen 3G en 15G.

Door speling in de baan ontstaan kleine variaties in hoogte, die resulteren in hele korte hele grote variaties in krachten.

Zoals ik al aangaf, het lijkt me stug dat de krachten dermate wisselen dat het een verschil maakt tussen 3G en 15G. Je moet wel bedenken dat er heel wat materialen tussen de wielen en jou zitten die de impuls door moeten geven. Deze materialen hebben allemaal een dempend effect, de één wat meer dan de andere. Kortom, waarschijnlijk is het voor jou significant verwaarloosbaar.

Het klopt dat je uit snelheid en radius de kracht kan vinden, maar dan ga je uit van een cirkel, of in elk geval van een mooie gladde kromme.

We snappen inderdaad wat je bedoeld, met het feit dat het in dit geval niet gaat om een zuivere cirkel. Maar elk vlak tussen de twee contactpunten van je karretje kun je benaderen als ware het een onderdeel van een zuivere cirkel. De wet blijft dan nog steeds -zij het met enige onnauwkeurigheid- van kracht. Wellicht is er nog een betere wet die het geheel beschrijft.

De vraag is of die hele plotselinge kleine verplaatsing kwaad kan.

Ja, kleine versnelling met enorme snelheid kunnen zeker kwaad. Kijk maar naar kinderen die geslagen zijn door hun ouders of mensen die een goede smak maken (kindermishandeling; kan leiden tot bijv. hersenschudding, hersenbloeding of zelfs overlijden). Je hebt mensen die van nog geen meter hoog naar beneden vallen en dan hun nek breken of een hersenbloeding krijgen. Het probleem daarbij is meestal dat hun snelheid in zeer korte tijd gebroken wordt (een stenen vloer geeft daar eerder aanleiding toe dan bijv. tapijt).

Oké, dus de maaginhoud doet er in principe helemaal niet toe? Dus of je net gegeten hebt zou niet moeten uitmaken?

Wellicht voor na afloop. Wat er niet in zit kan er ook niet uit. Maar voor zover ik weet zou het weinig uit moeten maken. Hooguit zou het kunnen zijn dat door de hoge adrenaline-spiegel en de vasoconstrictie in je maag-darmstelsel daardoor, je eerder misselijk zou kunnen raken. Maar dat is meer iets wat ik zo theoretisch verzin dan dat ik dat in de praktijk nou zo herken.

Is het inderdaad zo dat als de ogen geen informatie geven, dat dat inderdaad "tegenstrijdig" is? Geven ogen in een compleet donkere ruimte overigens andere informatie als ze open zijn dan als ze dicht zijn?

Ligt er geheel aan in hoeverre jij van je ogen afhankelijk bent voor je evenwicht. Maar als je ogen geen informatie doorgeven, wordt dit gewoon niet meegecalculeerd in de balans. Het nadeel daarvan is dat je niet kunt anticiperen op dingen die komen gaan. Als jij bijvoorbeeld een looping aan ziet komen gaat onbewust jouw spierspanning omhoog, omdat jij weet dat er een belasting voor je lichaam aankomt. Wanneer dit echter onverwacht gebeurt, zul je zien dat je veel meer schokken te verduren krijgt, met grotere kracht, waardoor het netto effect waarschijnlijk negatiever zal zijn.

dat na jaren van dienst de baan wat slijt en dus onregelmatigheden vertoont.

Over het algemeen zie je waar metaal over metaal rolt dat onregelmatigheden er uit slijten. Wanneer je echter gaat glijden -bijvoorbeeld bij remmen- zie je dat er door eenzijdige afslijting onregelmatigheid in de wielen kan gaan ontstaan. De zogenoemde vierkante wielen, die je nog wel eens vertraging op kunnen leveren bij het treinsysteem in Nederland (NS) of tot geluidsoverlast kunnen leiden.





1 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 1 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures