Springen naar inhoud

Data normaal verdeeld?

• Log in om te kunnen reageren

Jari

Jari

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 11:14

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn scriptie en ik heb hiervoor 2 regressie analyses uitgevoerd. Uiteraard heb ik een aantal veronderstellingen gecontroleerd met behulp van een residuenanalyse, zie bijlage.

Ik heb twijfel over het feit of mijn data van beide analyses normaal verdeeld is. Door in beide analyses mijn afhankelijke variabele te transformeren (in dit geval door de wortel te trekken) lijkt de data beter verdeeld.

Getransformeerde afhankelijke variabelen zijn echter moeilijker te interpreteren dan de oorspronkelijke scores. Ik wil jullie daarom hierbij mijn residuenanalyse voorleggen (van de niet getransformeerde data van beide analyses) met de vraag of deze data (voldoende) voldoet aan de veronderstelling van normaliteit. In dat geval werk ik namelijk liever met de oorspronkelijke scores.

Overigens zijn de scores van 'Skewness' en 'Kurtosis' als volgt:

Skewness analyse 1: 1,219 (Std. Error ,156)
Skewness analyse 2: 1,505 (Std. Error ,156)
Kurtosis analyse 1: 1,422 (Std. Error ,311)
Kurtosis analyse 2: 2,576 (Std. Error , 311)

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

ps: Ik zie dat ik slechts een bijlage van 50kb kan toevoegen, dus ik kan slechts 2 grafieken laten zien.

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures