Kansrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

Kansrekening

Men heeft 8 verschillende bloedstalen die verdeeld moeten worden over 2 labo's. Bij het verdelen moet elk labo minstens 1 staal krijgen. Op hoeveel verschillende manieren kan men de bloedstalen verdelen?

A) 7

B) 36

C) 247

D) 365

Ik zou niet weten hoe ik hier aan moet beginnen. Is er een andere methode dan manueel alle kansen proberen voor te stellen? (veel te omslachtig)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Kansrekening

bazinga schreef:Men heeft 8 verschillende bloedstalen die verdeeld moeten worden over 2 labo's. Bij het verdelen moet elk labo minstens 1 staal krijgen. Op hoeveel verschillende manieren kan men de bloedstalen verdelen?

A) 7

B) 36

C) 247

D) 365

Ik zou niet weten hoe ik hier aan moet beginnen. Is er een andere methode dan manueel alle kansen proberen voor te stellen? (veel te omslachtig)
1 en 7

7 en 1

2 en 6

6 en 2

3 en 5

5 en 3

4 en 4

Ik kom uit op zeven

Ik weet niet of er ook een andere maniet mogenlijk is maar ik geloof dat het zo klopt
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Berichten: 48

Re: Kansrekening

Het zijn 'verschillende' bloedstalen, dus denk dat er meer mogelijkheden zijn. bvb 4-4 verdeling kan dus op meerdere manieren

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: Kansrekening

Het zijn 'verschillende' bloedstalen, dus denk dat er meer mogelijkheden zijn. bvb 4-4 verdeling kan dus op meerdere manieren
Aha

Op die manier

Ik zit op school maar n school heb ik alle tijd hiervoor

Moet nu ff mijn werk afmaken succes ermee.

groet
Ik ben 14 (zelfs al bijna 15) en zit op het VWO. Door mijn leeftijd kan ik nog niet altijd meepraten met de onderwerpen die hier worden behandeld.Dus als ik een fout maak.. VERBETER ME A.U.B!



Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel

Marcus Tullius Cicero

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kansrekening

Als de voorwaarde dat elk labo minstens één staal moet krijgen zou vervallen, dus dan zou de vraag gewoon worden "op hoeveel manieren kun je 8 stalen over 2 labo's verdelen", zou je dan een eind komen?

(De opgave is overigens fout, het juiste antwoord staat er niet tussen, het moet
Spoiler: [+]
254
zijn)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 48

Re: Kansrekening

Mja , dan zou het 2^8 zijn. Ik heb nog beetje moeite om dergelijk probleem in wiskundige termen om te zetten.

Berichten: 48

Re: Kansrekening

hoe doe je deze dan:

Je hebt een doos met 7 gele ballen en 3 blauwe ballen. Wat is de kans dat je tegelijk een gele bal en een blauwe bal trekt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansrekening

Denk je hierbij aan combinaties?

Greep van 2 ballen: 1 uit 7 en 1 uit 3.

Berichten: 48

Re: Kansrekening

Safe schreef:Denk je hierbij aan combinaties?

Greep van 2 ballen: 1 uit 7 en 1 uit 3.
dus (combinatie van 1 uit 7 plus combinatie van 1 uit 3) gedeeld door combinatie van 3 uit 10 ?

zo dacht ik dat het was,

maar iemand zei me dat het als volgt was: 3/10 * 7/9 + 7/10 * 3/9, wat ik niet echt begreep.(miss is het ook niet juist)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansrekening

Reken je eerste idee eens uit.

Berichten: 48

Re: Kansrekening

dat geeft 1/12. Is dat de oplossing?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansrekening

Ik weet niet hoe je dit berekend hebt, laat dat eens zien ...
gedeeld door combinatie van 3 uit 10 ?
Ik hoop dat dit een 'vergissing' is, je pakt immers 2 ballen.

Berichten: 48

Re: Kansrekening

jaja, gedeeld door combinatie 2 uit 10 (was een schrijffout)

dus: ( 3! /2!*1! + 7! /6!*1!) / ( 10! / 8!*2!)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansrekening

Ja, op zich is dit goed. Pak je nu de GRM? zo ja, wat toets je dan in? Zo nee, wat doe je dan? Want 1/12 is niet goed.

Ik ga je voor eenvoudige combinaties iets anders aan de hand doen.

Vb.
\({8\choose 3}\)
Bereken dit eens met de formule (GRM?).

Je kan ook als volgt te werk gaan: (8*7*6)/(1*2*3) (dit kan uit het hoofd ... ?). Zie je de regelmaat? (Drie factoren(!) in de teller 'aftellen', drie factoren in de noemer 'ophogen'. Kan je het verklaren?

Wat wordt dan:
\({3\choose 1}, {7\choose 1},{10\choose 2}\)
\({9\choose 3}, {8\choose 5}\)
?

Reageer