Springen naar inhoud

Nomenclatuur/structuur van monosacchariden

• Log in om te kunnen reageren

Solide

Solide

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 13:16

Ik zit een beetje met een probleem om verschillende suikers uit elkaar te houden: bv ribose & arabinose

Geplaatste afbeelding Geplaatste afbeelding

Op het eerste zicht is het duidelijk: bij arabinose staat de bovenste OH groep links, en bij ribose rechts. Maar onze professor had een uitgebreidere nomenclatuur aangeleerd: α en β

Dus als we een D-suiker hadden, en de bovenste en onderste OH stonden aan dezelfde kant hadden we een D, α en stonden ze aan tegengestelde kanten hadden we een D, β

Nu, volgens die nomenclatuur zou D-arabinose gewoon D, β ribose zijn wat natuurlijk nergens op slaat .. waar zit mijn denkfout ergens? (Idem bij bv D-glucose en D-mannose)

(Wist niet goed of dit in huiswerk moest geplaats worden of bij organische, maar aangezien het eerder een therotische vraag is ipv een taak oid dacht ik het maar hier te zetten

Veranderd door Solide, 28 mei 2010 - 13:17

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Solide

Solide

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 14:09

Ik heb denk ik al door waar de denkfout zit: α en β benamingen gelden alleen voor anomeren. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures