Energie nodig om proton uit kern te verwijderen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Energie nodig om proton uit kern te verwijderen

Hallo,

Ik was me aan het afvragen of de energie die nodig is om een proton uit een nucleus te verwijderen gelijk is aan het verschil in totale bindingsenergie van de nucleus voor het verwijderen en de totale Bindingsenergie van de nucleus na het verwijderen van het proton.

Met vriendelijke groet,

Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Energie nodig om proton uit kern te verwijderen

Ik was me aan het afvragen of de energie die nodig is om een proton uit een nucleus te verwijderen gelijk is aan het verschil in totale bindingsenergie van de nucleus voor het verwijderen en de totale Bindingsenergie van de nucleus na het verwijderen van het proton.
Die vraag is lastig te beantwoorden.

Je hebt te maken met elektrische afstoting en met aantrekkende kernkracht.

Relatief veel neutronen zal anders reageren dan relatief weinig elektronen.

Ik heb geen kant en klaar recept voor je.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Energie nodig om proton uit kern te verwijderen

Als ik me niet vergis, is de bindingsenergie de benodigde energie om een kern te splitsen in al zijn ongebonden nucleonen.

We weten dat de totale energie die je in een systeem moet steken om van toestand A naar B te geraken onafhankelijk is van het gevolgde pad om van A tot B te geraken.

Toestand A is een gebonden nucleus met bindingsenergie E1, toestand B is de toestand waarin alle nucleonen ongebonden zijn.

Om rechtstreeks van A naar B te geraken, hebben we dus E1 energie nodig.

We kunnen nu ook een andere weg volgen van A naar B, via de toestand C, waarbij C één proton minder heeft dan de kern in toestand A.

Om van A naar C te geraken hebben we X energie nodig (de gezochte energie). Van C naar B kost ons de bindingsenergie van de nucleus in toestand C, E2.

Behoud van energie: X=E1-E2.

Dus volgens mij klopt je stelling.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 19

Re: Energie nodig om proton uit kern te verwijderen

ZVdP schreef:Als ik me niet vergis, is de bindingsenergie de benodigde energie om een kern te splitsen in al zijn ongebonden nucleonen.

We weten dat de totale energie die je in een systeem moet steken om van toestand A naar B te geraken onafhankelijk is van het gevolgde pad om van A tot B te geraken.

Toestand A is een gebonden nucleus met bindingsenergie E1, toestand B is de toestand waarin alle nucleonen ongebonden zijn.

Om rechtstreeks van A naar B te geraken, hebben we dus E1 energie nodig.

We kunnen nu ook een andere weg volgen van A naar B, via de toestand C, waarbij C één proton minder heeft dan de kern in toestand A.

Om van A naar C te geraken hebben we X energie nodig (de gezochte energie). Van C naar B kost ons de bindingsenergie van de nucleus in toestand C, E2.

Behoud van energie: X=E1-E2.

Dus volgens mij klopt je stelling.
Stel ik heb E1 = 100 MeV en E2 = 90 MeV dan wordt X = 100 - 90 = 10 MeV. Maar in dit geval komt er toch energie vrij inplaats dat er nodig is om het proton te verwijderen. De totale energie in de kern wordt toch minder, in plaats van meer. Of zie ik dit verkeerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Energie nodig om proton uit kern te verwijderen

Merk op dat de bindingsenergie gedefinieerd is als de energie nodig om de deeltjes uit elkaar te halen, dus alle deeltjes oneindig ver van elkaar zodat ze elkaar niet beïnvloeden.

Typisch wordt het nulpunt van potentiële energie op oneindig gelegd.

Als de bindingsergie 100MeV bedraagt, wil dit zeggen dat:

Epot+100MeV=Epot,oneindig=0

Epot=-100MeV

Er is dus een overgang van -100MeV naar -90eV, de energie van de kern is dus toegenomen met 10MeV.

Het kan ook zijn dat de kern afneemt in energie, dit zal eerder voorkomen bij zwaardere kernen (denk aan kernfusie wat energie oplevert bij kleine kernen, en kernsplijting wat energie oplevert bij grotere kernen).
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Reageer