Entropie en water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Entropie en water

Hoi,

als denkoefening kregen we de vraag: 'waarom ligt de smeltentropie bij water lager dan bij organische solventen?'.

Nu tast ik vrijwel in het duister: ik ben bijna 100 % zeker dat het te maken heeft met waterstofbruggen, maar de echte verklaring vind ik niet.

Kan iemand me een hint geven? Dan kan ik zelf weer verder!

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Entropie en water

In fysics I trust schreef:Waarom ligt de smeltentropie bij water lager dan bij organische solventen?

Ik ben bijna 100 % zeker dat het te maken heeft met waterstofbruggen, maar de echte verklaring vind ik niet.
De smeltentropie(toename!) = de smeltwarmte/smelttemperatuur.

De H-bruggen zijn inderdaad de oorzaak van de relatief grote smeltwarmte.

Maar ook de smelttemperatuur is bij water uitzonderlijk hoog. Immers zijn de moleculen relatief klein.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Entropie en water

Bedankt, Thermo ](*,)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Entropie en water

Sorry, maar dit antwoord slaat nergens op. De redenering is vergelijkbaar met "Vraag: Leg uit dat de auto snel reed. Antwoord: Snelheid is afgelegde afstand gedeeld door benodigde tijd. De afgelegde weg was groot, dus was de snelheid hoog."

Bovendien geeft thermo zelf al aan dat de smelttemperatuur relatief hoog is. Dat zou eerder resulteren in een lage smeltentropie.

Inderdaad heeft de hoge smeltentropie van water te maken met waterstofbruggen. Door de waterstofbruggen zitten de watermoleculen gefixeerd in de kristalstructuur. Binnen de structuur kunnen de moleculen geen kant op, ze kunnen niet verplaatsen, niet roteren, alleen een beetje trillen. Het verbreken van een waterstofbrug leidt daardoor niet alleen tot een forse toename van de translationele, maar ook van de rotationele bewegingsmogelijkheden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer