Eén op de vijf jongeren ontving al naaktfoto's op zijn gsm

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

E

'Sexting' is een samentrekking van sex en texting, Engels voor sms'en. De Universiteit Antwerpen (UA) bevroeg net geen duizend 10- tot 19-jarigen. Achttien procent ontving ooit al een naaktfoto op zijn of haar gsm. 'Dat percentage strookt met de cijfers uit andere studies', zegt Michel Walrave, professor Communicatiewetenschappen aan de UA. (...)

Kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen is niet verrast door de cijfers. 'Het is een realiteit. Uit vorig onderzoek blijkt dat meer jongens dan meisjes foto's doorsturen via hun gsm. Het spijtige aan dit soort studies is dat alles op één hoop wordt gegooid. Als we weten welke groep jongeren in de problemen komt door zulke foto's door te sturen, dan moeten we daar iets aan doen. Maar ik hoed mij ervoor om hierover moord en brand te schreeuwen. Het is normaal dat jongeren gebruik maken van internet en gsm om op seksueel vlak te experimenteren.


(...)


Walrave onderscheidt drie soorten van sexting. 'Soms gebeurt het binnen een intieme relatie. Soms is die er nog niet en doen jongeren het om elkaar te prikkelen. Of jongeren maken die naaktbeelden in het geniep, om ze te delen met klasgenoten of op socialenetwerksites te zetten.'


(...)


Op de eerste internationale 'e-youth conferentie' in Antwerpen, stelden experts uit zestien landen alles samen meer dan honderd onderzoeken voorstellen voor over de impact van de nieuwe technologieën ons gedrag en sociaal functioneren. De organisatie is in handen van de Universiteit Antwerpen en het Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen.

Lees meer: Het Nieuwsblad


Mijn mening: Méér onderzoek naar verschillende vormen van sexting, gerelateerd aan gender- en leeftijdsgroepen zou interessanter zijn dan puur percentages. Ik vraag me wel af of veel sociale technologieën onze privacy niet te veel aan het uithollen zijn. Veel mensen hebben er geen problemen meer mee als die aangetast wordt. Als die evolutie kruist met andere sociaal-maatschappelijke evoluties levert dat niet altijd de fraaiste toestanden op. En terzijde: dit is maar net buiten mijn leeftijdsgroep, en dit fenomeen is me redelijk vreemd. I'm so out of touch it's not even funny.

Reageer