Fietsdynamo voor elektriciteit

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2

Fietsdynamo voor elektriciteit

Is het mogelijk om met een fietsdynamo genoeg energie op te wekken om een draagbare muziekspeler te doen spelen zolang de dynamo werkt?

Het idee kwam een paar dagen geleden in me op. Nu ben ik ook van zin dat idee uit te werken. Ik ben vrij zeker dat het mogelijk is, maar hoe breng ik zoiets dan in de praktijk? Is er iemand die me kan zeggen waarmee ik zeker rekening mee moet houden, en welke zaken ik er nodig voor zou hebben? Iemand die me het al voorgedaan heeft? Alle informatie is welkom.

Yves

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Leuk idee. Uit je dynamo komt wisselspanning, dat zal je eerst met een gelijkrichtertje (paar cent bij de electronicaboer) tot gelijkstroom moeten maken. Dan zou je moeten kijken of je een dynamo kan vinden die evenveel spanning opwekt als je radio wil.

Ik kan je aanraden er een accuutje tussen te doen, die oplaad, en dat weer vrijgeeft aan je radio. Ik denk niet dat de gemiddelde radio, die wisselende stroom en spanning zo fijn vind.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Je moet eerst vaststellen hoeveel vermogen je muziekdoos nodig heeft.

Een normale fietsdynamo levert 6 volt bij 0,5 ampere, dat is 3 watt.

Dus de eerste vraag is: op welke spanning draait die muziekmachine normaal en hoeveel watt heeft hij nodig?

Berichten: 24

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Dus de eerste vraag is: op welke spanning draait die muziekmachine normaal en hoeveel watt heeft hij nodig
kijk wat voor baterijen erin moeten :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

mijn MP3-speler werkt op 1,5 volt, en .60 mA. dat wil zeggen 0,60 milli Ampere's. dat is 0,0006 Ampere's. dan heb je een vermogen nodig van

0,0009 Watt.

dan heb je wat SQ al aangaf een gelijkrichter nodig . het rendement van zo iets bedraagd 0,8 ofzo. dan heb je 0,00113 watt nodig. oftewel.

MAKKELIJK! je moet wel een accugebruiken. want anders mag je niet zo hard fietsen

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Leuk idee. Uit je dynamo komt wisselspanning, dat zal je eerst met een gelijkrichtertje (paar cent bij de electronicaboer) tot gelijkstroom moeten maken.


Best bij de electronicaboer in één keer ook een zenerdiode vragen en die in je circuit inbouwen zodat je een eventuele te hoge spanning kan voorkomen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

dan hoeft er geen zware dynamo op zodat je je zelf niet hoeft lam te trappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

StrangeQuark schreef:Leuk idee. Uit je dynamo komt wisselspanning, dat zal je eerst met een gelijkrichtertje (paar cent bij de electronicaboer) tot gelijkstroom moeten maken.
Best bij de electronicaboer in één keer ook een zenerdiode vragen en die in je circuit inbouwen zodat je een eventuele te hoge spanning kan voorkomen...
Wat je nodig hebt is een brugcel om van wisselstroom gelijkstroom te maken en een ElCo (electrolitische Condensator) om de rimpels af te vlakken.

Voorts moet je daar een spanningsregelaar (waarschijnlijk een 78xx) achter schakelen die zelf ook een 2-tal kleine condensatortjes nodig heeft. Pas dan heb je enige kans op een goed resultaat. De spanningsregelaar zul je waarschijnlijk op een koelplaat moeten monteren.

Suc6

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Zoals Chablis het voorstelt, lijkt me ook de beste optie:

Afbeelding

C1 (2200uF) lijkt me in orde (is wel een joekel van een elco) en C2 moet je eigenlijk op zowel de 'in' als de 'uit' van IC1 zetten.

Bron van het plaatje
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

@YvesM

Is het de bedoeling dat je ook muziek gaat kunnen luisteren als je voor 't rood licht staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

wim600008149 schreef:@YvesM

Is het de bedoeling dat je ook muziek gaat kunnen luisteren als je voor 't rood licht staat?
Want, bedoelt wim600008149, dan moet je er een accu'tje tussenzetten en daarna pas de spanningsregelaar. Maar waarschijnlijk zit er al en NiMH batterijtje in je speler die dat opvangt. Ik weet alleen niet zeker of je een 74xx op 1,5 V kan krijgen. Misschien moet je dan een regelbare spanningregelaar nemen, dan kun je de laadstroom ook mooi instellen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Het schema wat Mrtn laat zien is een begin. Maar bij voeding uit een fietsdynamo kan de trafo er tussenuit. De elco van 2200uF lijkt me nogal ruim bemeten voor de beoogde toepassing. Achter de 78xx moet volgens de datasheet een elco van minstens 22uF om hem stabiel te houden, de getekende condensator van 100nF is niet voldoende.

Een 78xx voor 1,5 volt ken ik niet, de laagste spanning die ik kan vinden is 2V. Maar met een diode is daar eenvoudig 0,6V af te halen.

En ja, een probleem is dat de muziek stilvalt als je stopt met fietsen.

Wat me opvalt is dat de oorspronkelijke vraagsteller nog niet terug is geweest met aanvullende gegevens, en die hebben we toch nodig om met een zinnig antwoord te komen.

Berichten: 2

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

Ik lees vooral, aangezien ik van de fysica niet veel kaas gegeten heb. Daarom ben ik ook hier. Als het idee werkt, wil ik het graag gebruiken als onderdeel van mijn show om een vrijwilliger te laten trappen om mijn muziek te doen spelen terwijl ik mijn ding doe. Rode lichten laat ik voor wat ze zijn. Hiermee wil ik meteen ook duidelijk maken dat ik niet aan fiets-tuning wil gaan doen ofzo. :wink:

Aanvankelijk zal het dienen om de batterijen te vervangen in mijn mp3 of discman. Daarna zal ik zien of ik het idee verder kan uitbreiden.

Ik moet jullie nu al bedanken voor jullie hulp. Zelf heb ik al wat informatie opgezocht over het materiaal dat jullie vermelden (want veel daarvan is me onbekend) zodat ik ik ook kan begrijpen waarmee ik bezig ben en waartoe elk ding dient.

Berichten: 11

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

leuk idee allemaal.. maar als je moet stoppen met fietsen voor een stoplicht of iets dergelijks, wat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Fietsdynamo voor elektriciteit

leuk idee allemaal.. maar als je moet stoppen met fietsen voor een stoplicht of iets dergelijks, wat dan?


Als je 4 berichten hoger leest, staat er al een opmerking over.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer